02.01. - Bóg Jedyny

"Pan jest wielkim Bogiem, Królem nad wszystkimi bogami. W Jego ręku są krańce ziemi i szczyty gór należą do Niego... Wejdźcie! Oddajmy pokłon, padnijmy przed Nim, klęknijmy przed Panem, który nas stworzył. Bo On jest naszym Bogiem, my ludem Jego pastwiska i owcami rąk Jego" (Ps 95, 3-7).

1. Bóg jest bytem najdoskonalszym, najwyższym i jedynym dobrem, początkiem i końcem każdej istniejącej rzeczy.

On jest Wieczny, Wszechmogący, Prawda, Pan nauk. Wszystkowiedzący, Sprawca dobra, Święty, Miłość, Dobroć, Piękno. On jest Bytem koniecznym: "Jestem tym, kim jestem" (Wj 3,14); najbardziej godny przedmiot mojej nauki, jedyna władza, jedyny godzien miłości, jedyne wieczne szczęście.

2. Ja jestem bytem, który sam z siebie jest niczym: wszystko otrzymałem od Boga. Jestem maleńkim stworzeniem Bożym; nieustannie potrzebuję Jego wsparcia w moim istnieniu; szybko zniknę z ziemi i stanę przed Nim, aby zdać Mu sprawę z mojego życia i otrzymać nagrodę albo karę zgodnie z tym, na co zapracuję swoimi czynami.

Jestem biednym głupcem, wielkim i niegodnym grzesznikiem; ze względu na moje liczne niewierności nie zasługuję na to, abym mógł stanąć w Jego najświętszej obecności; zasługuję raczej na każdą pogardę i sprawiedliwą karę.

Nieustannie potrzebuję łaski i Bożego miłosierdzia, aby ustrzec się grzechu, zwyciężyć pokusy, uniknąć piekła.

3. Panie Jezu, spraw, abym mógł poznać siebie i poznać Ciebie. Abym nie pragnął niczego innego, jak tylko Ciebie. Abym siebie nienawidził, a Ciebie kochał. Abym wszystko czynił dla Ciebie. Abym siebie upokorzył, a wywyższył Ciebie. Aby przedmiotem mojej medytacji nie było nic innego oprócz Ciebie (św. Augustyn).

Człowiek został stworzony, aby chwalić i czcić Pana, swojego Boga. Panie, chcę Cię poznać, abym z miłością mógł Cię chwalić i Tobie oddawać cześć.

Rachunek sumienia. - Czy mam odpowiednio wielkie wyobrażenie Boga? Czy staram się poznać Jego nieskończoną doskonałość? Czy raczej podziwiam samego siebie? Czy jestem z siebie zadowolony? Czy pozwalam sobie na większy zachwyt nad stworzeniami niż nad Stwórcą?

Postanowienie. - Chcę, aby to wszystko, co będę robił, było zawsze "dla większej chwały Bożej".

Modlitwa: - Panie, nasz Boże, jak sławne jest Twoje imię na całej ziemi!. Święty; Święty; Święty, Pan, Bóg Zastępów. Hosanna na wysokościach. Błogosławcie Pana wszystkie Jego dzieła, sławcie go i wywyższajcie na wieki. Błogosławcie Pana Jego aniołowie. Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom dobrej woli. Chwalimy Cię, błogosławimy Cię, dzięki Ci składamy za Twoją nieskończoną chwałę.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.

Komentarze