05.02. - Sąd powszechny - II

„Pan jest Bogiem nad bogami; przemawia i wzywa ziemię od wschodu aż po zachód słońca. Bóg jaśnieje z Syjonu blaskiem swej piękności. Nasz Bóg przychodzi i nie milczy. Przed Nim płonie ogień, a wokół Niego szaleje burza. Z góry wzywa niebo i ziemię, aby lud swój osądzić: 'Zgromadźcie Mi świętych moich, co przez ofiarę zawarli ze Mną przymierze'. Niebiosa głoszą Jego sprawiedliwość, gdyż Bóg sam jest Sędzią" (Ps 50,1-6).

1. Sędzią będzie sam Jezus Chrystus. „Zgromadzą się przed Nim wszystkie narody. A On oddzieli jednych od drugich, jak pasterz oddziela owce od kozłów” (Mt 25, 32). Również w przypowieści o chwaście. Jezus Chrystus mówi o tym oddzieleniu. Słudzy pytają się pana, czy mają wyrywać chwast rosnący w zbożu. Pan im zabrania i każe zostawić, aby rosły razem. Kiedy nadejdzie czas żniwa, powie do robotników: zbierzcie najpierw chwast, powiążcie go w snopki i spalcie. Potem zbierzecie zboże i zwieziecie je do mojego spichlerza. Tak będzie przy końcu świata. Przybędą aniołowie z Nieba i oddzielą dobrych od złych. Ci zostaną strąceni do piekła.

2. Po prawej stronie dobrzy: Daj mi mieszkać | w owiec gronie, z dala kozłów, przy Twym tronie postaw mnie po prawej stronie. Będą tam aniołowie wierni Bogu i cała niebiańska hierarchia. Będą dusze świętych każdego wieku i stanu, patriarchowie, prorocy, apostołowie, męczennicy, wyznawcy, dziewice, niewinni, skruszeni, dobrzy chrześcijanie, uczciwi obywatele, władcy, ojcowie rodzin, młodzieńcy, żołnierze, specjaliści, artyści, robotnicy... św. Józef, Najświętsza Maryja Dziewica...
Po lewej stronie źli: będzie Lucyfer i jego demony. Będzie to wszystko, co najgorsze w całej ludzkości; bałwochwalcy, hipokryci, świętokradcy, złodzieje, nieuczciwi, przestępcy, buntownicy, despoci, tyrani, zdrajcy, fałszerze, samobójcy, prześladowcy Kościoła, dręczyciele ubogich, zabójcy, heretycy, schizmatycy, gorszyciele, zatwardziali grzesznicy... Kajfasz, Judasz, Kain.
Wiele osób na ziemi darzyło się miłością, a będą rozdzieleni na zawsze: członkowie jednej i tej samej rodziny. Wielu uznawanych w życiu za ludzi dobrych znajdzie się po lewej stronie. Wielu za życia przekreślonych przez ludzi będzie stało po stronie prawej.

3. Boże mój, jaki straszny niepokój! Gdzie się znajdę w tym dniu? Po prawej stronie wraz z wybranymi? Czy po lewej razem z potępionymi? Wybaw mnie, Boże. Spraw, abym tego dnia znalazł się po Twojej prawicy.

Rachunek sumienia. - Tego dnia znajdę się w towarzystwie tych, których lubiłem, wybrałem, naśladowałem na | ziemi. Jacy zatem są moi przyjaciele, jakie wzorce naśladuję? Czy idę za radami Aniołów Stróżów? Czy za podszeptami Szatana?

Postanowienie. - Często będę miał w pamięci słowa św. Jana Chryzostoma: teraz tylko ode mnie zależy, czy znajdę się pośród dobrych, czy złych. Później będzie to zależało już nie ode mnie, ale wyłącznie od Sędziego.

Modlitwa. - Dzisiaj mam wybór, Panie, chcę znaleźć się pośród dobrych poprzez prawdziwą pokutę. Jak wielu grzeszników pogodzonych z Bogiem znajdzie się wówczas po prawej stronie wraz z rzeszą niewinnych. Jezu Ukrzyżowany, wybaw więc i mnie. Maryjo, która jesteś także matką skruszonych grzeszników, wybaw mnie.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.

Komentarze