15.01. - Życie

"Przenikasz i znasz mnie, Panie. Wiesz, kiedy kładę się i wstaję, i czytasz z daleka w moich myślach. Czuwasz nad moją pracą i odpoczynkiem i wiesz o wszystkich drogach moich. Zanim się zjawi słowo na moim języku,Ty, Panie znasz je w całości! (...) To Ty ukształtowałeś moje sumienie, przygarnąłeś mnie już w łonie matki! (Ps 139, 1-4. 13).

1. Nasze życie może upływać w dobrobycie albo w ubóstwie; może być naznaczone pełnieniem posługi władzy albo bycia posłusznym; w stanie zakonnym, w małżeństwie, w celibacie; może być u początku, w kwiecie wieku, blisko zachodu; może być bardzo krótkie labo trwać długie lata; może realizować się w pełnieniu jakiejś funkcji, w tworzeniu dzieł sztuki, w pracach ręcznych, w nauczaniu.

Bóg jest nieskończenie mądry; jest dobrym Ojcem dla wszystkich swoich dzieci; wszystko jest kierowane Jego pełną miłości dobrocią. Zawsze, we wszystkim i wszędzie przyjmujemy Jego wolę.

2. Medytujmy więc, że: 1/ Pan każdemu, wszystkim bez wyjątku, daje łaski stosowne do ich potrzeb; łaski wystarczające do zbawienia duszy. b/ W każdym środowisku życia są święci; ale także w każdym środowisku są grzesznicy, niewierni obowiązkom, uparci. c/ Wszystkim nieustannie potrzebna jest dobra wola, aby móc współpracować z łaską Pana, i potrzebna im jest również modlitwa, aby mogli wypełnić wolę Bożą w rzeczach prostych oraz by mogli otrzymać wzrost łaski w rzeczach trudnych. d/ Zawsze radosny i pełen pokoju, także w niedostatkach, jest ten, kto zadowolony jest ze swojego stanu i myśli oraz pracuje na rzecz bliskiego Nieba.

3. "Będę wysławiał Pana w każdym czasie, będę Go zawsze chwalił moimi ustami" (Ps 34,1). Ty jesteś moim Panem; ja Twoim sługą; kieruj mną zgodnie z Twoją wolą: "Niech mi się stanie według Twego słowa" (Łk 1,38). Ja zawsze z radością będę Cię adorował, wielbił i składał Ci dziękczynienie. To wszystko, co mi się przydarza, mogę zamienić na złoto bezcenne dla wieczności; mogę ofiarować to dla większej chwały Twojej; może to stać się nawet najcięższym krzyżem.

Rachunek sumienia. - Czy zawsze wartościuję rzeczy w odniesieniu do wieczności? Czy potrafię zobaczyć we wszystkim ojcowskie zrządzenie Boga? Czy wszystko, nawet najdrobniejsze rzeczy, podporządkowuję obowiązkom Nieba?

Postanowienie. - Każdego ranka ochoczym sercem ofiaruję Bogu cały mój dzień, prosząc Go, aby pozwolił mi spędzić cały ten czas zgodnie z Jego wolę.

Modlitwa. - Panie, Boże ziemi i niebios, kieruj i uświęcaj, króluj i rządź dzisiaj naszymi sercami, naszą pracę, zmysłami, mową, aktami posłuszeństwa Twojemu prawu i Twoim przykazaniom, abyśmy tu na ziemi i w wieczności mogli być zbawieni i wolni, o Zbawicielu świata.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.

Komentarze