13 kwietnia - Chwila obecna

"Niech wasze biodra będą przepasane, a lampy zapalone. Wy zaś bądźcie podobni do ludzi oczekujących swego pana, który ma wrócić z wesela, aby zaraz mu otworzyć, gdy przyjdzie i zapuka. Szczęśliwi słudzy, których pan zastanie czuwających, gdy przyjdzie. Zapewniam was, że przepasze się, posadzi ich przy stole i, obchodząc, będzie usługiwał" (Łk 12, 35-37).

1. Przeszłość już do nas nie należy; przyszłość jest nieznana, posiadamy tylko chwilę obecną.

Chwila obecna posiada jednak ogromną wartość; ponieważ "minuta czasu jest tak samo ważna, jak ważny jest Bóg". Rzeczywiście Dobremu Łotrowi wystarczyła jedna chwila, aby uciec przed karą piekielną i pozyskać Boga: "Dzisiaj ze mną będziesz w raju" (Łk 23,43). Jak wielu konających, dzięki aktom żalu i miłości, rzuca się w objęcia Boga i dostępuje zbawienia! Również każdy moment życia jest okazją do pozyskania Boga oraz Nieba; skarby zasług, pracując na Niebo. "Przygotujcie sobie skarb w niebie (por. Łk 12,33).

1/ trwać w łasce i przyjaźni z Bogiem; jeśli tak nie jest, natychmiast należy do tego stanu powrócić przez doskonały żal za grzechy i jak najszybszą spowiedź. "Kto trwa we Mnie, a Ja w nim (czyli żyje w łasce i przyjaźni ze Mną) wydaje dobry owoc" (por. J 15,5); są to owoce wieczne: czyli wielkie zasługi. Kto natomiast przez grzech utracił jedność z Bogiem, pełni dzieła martwe: także wówczas, kiedy ze swojej natury są one dobre.

2/ W każdym momencie pełnić wolę Bożą. Czy nam się to podoba, czy nie: jest to wola Boga; dlatego musi podobać się także nam; należy ją przyjmować chętnie, z miłością; również rzeczy drobne, którymi ludzie zazwyczaj gardzą, jeśli są czynione dla Pana, z prawą intencją, w oczach Boga są prawdziwym skarbem. To dzięki miłości zyskują wielką wartość.

3/ Dzieła muszą być wykonywane dobrze: dobrze zaczęte, dobrze rozwinięte, dobrze zakończone. Wszystko pod wejrzeniem Boga; pod wejrzeniem Maryi, w prostocie, z delikatnością, z miłością.

3. Chwilę obecną można wykorzystać, aby Boga obrazić albo Go kochać. Zależy to od nas. Życie składa się z krótkich chwil, tak jak materiał z włókien nici. Cała mądrość ludzi (wykształconych i prostych, jacy by nie byli) polega na dobrym wykorzystaniu życiu, albo lepiej: każdej chwili życia.

Rachunek sumienia. - Jestem wystarczająco przekonany do tych prawd? Są on moim życiowym przewodnikiem? Czy w każdej chwili działam, będąc w stanie łaski? Z prawą intencją? Dobrze pełniąc świętą wolę Boga?

Postanowienie. - W każdej chwili, do ostatniego momentu mojego krótkiego życia, będę szedł naprzód pod wejrzeniem Boga, myśląc o czekającej mnie nagrodzie.

Modlitwa. - Bądź, Panie, dla mnie coraz bardziej miłosierny. Maryjo, włóż mi swą świętą dłoń na głowę. Zawsze pragnę Twojego światła, Twojej łaski, Twojego błogosławieństwa. Aby w każdym momencie większy stawał się mój skarb; aby rósł mój wieniec chwały; abym w każdej chwili działał wspniałomyślnie, hojnie, wiedząc, że kiedyś odpocznę w Niebie.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.