13 września - Modlitwa - V

Panie do Ciebie się uciekam, niech nigdy nie doznam wstydu. W Twojej sprawiedliwości wyrwij mnie i ocal, nakłoń ku mnie ucha i wybaw mnie! Bądź dla mnie skałą schronienia, domem ucieczki, abyś mnie wybawił! Bo Ty jesteś moją opoką i twierdzą" (Ps 71,1-3).

1. Drugim warunkiem koniecznym do tego, aby modlitwa została wysłuchana, jest ufność, którą można też nazywać wiarą, nadzieją, zaufaniem. Apostoł Paweł zachęca nas: „Śmiało więc zbliżmy się o tronu łaski, aby otrzymać miłosierdzie i znaleźć łaskę w stosownej chwili!” (Hbr 4, 16). .

Bóg jest wszechmogący: może dokonać tego, czego pragnie, tak jak stworzył wszystko, czego zapragnął, w niebie, na ziemi i w otchłani Bóg jest dobrocią, miłością, miłosierdziem; i tak umiłował świat, ze dał mu największy skarb, swojego Jednorodzonego Syna, aby świat został zbawiony. Jak więc razem z Jednorodzonym nie podarowałby wszystkich innych rzeczy?

Bóg obiecał, że będzie wysłuchiwał modlitw i, mówi św. Augustyn, tym który obiecuje, jest Bóg Prawda; nie wzywałby nas do tego, abyśmy prosili, jeśli nie chciałby dawać. Zapewnił nas pod przysięgą, ze będzie nas wysłuchiwał.

Święty Bazyli mówi: „Nie modliłeś się dobrze, jeśli twojej modlitwie towarzyszyła wątpliwość”. I św. Bernard: „Olej miłosierdzia płynie jedynie do naczyń ufności”. Rzeczywiście św. Tomasz mówi ze modlitwa zyskuje łaski dzięki miłości, ale łaski są rozdzielane zgodnie z wiarą i ufnością.

2. Psalmista zwraca się do Pana: Oczy Pana zwrócone są na bogobojnych, na tych, którzy czekają na Jego łaskę. Skoro mi zaufał, to go wybawię, ochronię go i otoczę chwałą (por. Ps 91, 14). Wszyscy, którzy Tobie ufają, niech się weselą (Ps 5, 11); będą szczęśliwi na wieki. Pan chroni tych, którzy Mu ufają... On zbawia tych, którzy w Nim złożyli swoją ufność.

W Nowym Testamencie Jezus Chrystus mówi: „Miejcie wiarę w Boga! Zapewniam was: Jeśli ktoś powie tej górze: «Podnieś się i rzuć się w morze», a nie będzie powątpiewał w sercu, lecz wierzył, że to, co mówi, się spełni, to tak się mu stanie” (Mk 11, 23). Święty Jakub pisze: Jeśli ktoś z was potrzebuje mądrości, niech prosi o nią Boga... będzie mu dana. Ale niech prosi z wiarą i bez powątpiewania; kto bowiem wątpi, jest jak wzburzona fala morska... taki niech się nie spodziewa, że otrzyma.

3. Ty, o Jezu, błogosławiony mój Mistrzu i Zbawicielu, miałeś w zwyczaju wymagać tego zaufania od każdego, kto przychodził do Ciebie z prośbą; i było ono niejako miarą Twojego wysłuchania. Dwóch ślepców szło za Tobą i donośnym głosem prosili oni: „Zmiłuj się nad nami, Synu Dawida...” (Mt 9, 27); Ty | zapytałeś ich o wiarę i wysłuchałeś ich prośby, mówiąc: „Niech się wam stanie według waszej wiary” (Mt 9, 29). Podobnie odrzekłeś setnikowi, który wstawiał się u Ciebie za swoim sparaliżowanym sługą i który wyrażał przekonanie, że możesz go uzdrowić, nawet kiedy byłeś daleko: „Idź, niech ci się stanie tak, jak uwierzyłeś” (Mt 8, 13). Rozumiem, że pokora przyciąga łaski, ale wiara wyznacza miarę miłosierdzia.

Rachunek sumienia. - Modlę się z żywą wiarą? Czy jestem niezdecydowany? Mam ufność nawet wtedy, gdy chodzi o największe łaski? W trudnościach?

Postanowienie. - Zuzanna, w momencie największej próby i trudności, wzniosła oczy ku niebu, ponieważ jej serce pełne było ufności do Pana. Tak samo ja zrobię, szczególnie wtedy, kiedy zabraknie mi ludzkich sił i pomocy.

Modlitwa. - Tobie, Panie, zaufałem, nie zawstydzę się na wieki. Panie, chce Cię uwielbiać, mając nadzieję wbrew wszelkiej nadziei, tak jak Twój sługa Abraham. Oddawaniem Tobie chwały jest mój wielki szacunek do Twojej dobroci i miłosierdzia. Przemień wielkiego grzesznika w wielkiego świętego. Uświęć swoje imię, aby wszyscy mogli Cię znać i uwielbiać.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.