14 października - Obietnica Ducha

„Będę Cię sławił, Panie, z całego serca w radzie prawych i w zgromadzeniu. Wielkie są dzieła Pana, upragnione rozważania przez wszystkich, którzy je miłują. Majestat i piękno są Jego dziełem, a Jego sprawiedliwość trwa na wieki" (Ps 111,1-3).

1. Jezus zmartwychwstał. Dobrze się stało, że opuścił On ziemię; ponieważ z Nieba pośle Kościołowi swojego Ducha Prawdy. Duch jest Darem Ojca i Syna; on nauczy Kościół pełni prawdy; On wyjaśni to wszystko, czego Jezus nauczał; On będzie rozdzielał owoce Odkupienia dokonanego przez Syna.

W ten sposób dokona się rozróżnienie pomiędzy dziećmi Boga a dziećmi Szatana; między sprawiedliwymi a złymi: naśladowcy Jezusa Chrystusa zostaną nazwani dziećmi Boga; prześladowcy Chrystusa zostaną nazwani naśladowcami Szatana.

Sprawiedliwi niosą cierpliwość: sprawiedliwość Boga będzie pełna, pewna, nawet jeśli trzeba będzie na nią czekać. Sprawiedliwi będą wytrwali, będą potrafili znosić udrękę, będą żyć pełnią radości; ponieważ jest nad nimi osąd Boży, który w żadnej mierze nie jest podobny do tego, w jaki sposób osądzają ludzie. W Bogu nie ma żadnego oszustwa; nie ma żadnej słabości. On zawsze jest po prostu Bogiem sprawiedliwym i miłosiernym.
Szukajcie prawdziwej sprawiedliwości i cierpliwie na nią czekajcie.

2. Ewangelia bowiem mówi: „Teraz natomiast powracam do Tego, który Mnie posłał. A nikt z was nie pyta: «Dokąd idziesz?». Lecz ponieważ to wam oznajmiłem, smutek wypełnił wasze serca. Ja jednak mówię wam prawdę: Będzie lepiej dla was, abym odszedł. Jeśli nie odejdę, nie przyjdzie do was Wspomożyciel; jeśli zaś odejdę, poślę Go wam. A gdy On się pojawi, udowodni światu grzech, sprawiedliwość i sąd. Grzech - bo nie wierzą we Mnie; sprawiedliwość - bo idę do Ojca i nie będziecie Mnie już widzieć; sąd - bo władca tego świata został osądzony. Miałbym wam jeszcze dużo do powiedzenia, lecz teraz nie jesteście w stanie tego udźwignąć. Po swoim przyjściu On - Duch Prawdy - poprowadzi was ku pełnej prawdzie. Nie będzie bowiem mówił od siebie, lecz powie to wszystko, co usłyszy. Będzie także nauczał o sprawach przyszłych. On Mnie uwielbi, gdyż będzie czerpał z tego, co moje, i będzie wam to głosił” (J 16, 5-14).

Grzechem świata, a szczególnie świata żydowskiego, jest brak wiary. Żydzi zamknęli oczy na światło, ale cuda, jakich Duch Święty, posłany przez Jezusa, dokonuje w świecie przez działalność Kościoła, sprawiają, że niczym nie można usprawiedliwić ich niedowiarstwa. Żydzi skazali Jezusa na śmierć, jak przestępcę, ale Bóg, wskrzeszając Go i zabierając do Nieba, wyrwał Go z ich rąk. Zstąpienie Ducha Świętego, który pochodzi od Ojca i od Syna, dowodzi tego, że Jezus jest u Ojca, który nagrodził Jego dzieła, sadzając Go po swojej prawej ręce. Dokonała się więc sprawiedliwość. Jezus Chrystus w oczach ludzi został zrehabilitowany. Zesłanie Ducha Świętego na Kościół jest również dowodem na to, że książę ciemności został przez Jezusa pokonany, że definitywnie został osądzony i potępiony. W ten sposób dusze wyrwane z ręki diabła powróciły do Boga.

3. Należy być wytrwałym w czynieniu dobra i pozwolić na to, aby być nieustannie oświecanym przez Boże światło. Niech to nadprzyrodzone światło nigdy nie gaśnie w naszych sercach i umysłach. Cała różnica pomiędzy człowiekiem a człowiekiem polega na tym: żyć w świetle Boga lub kroczyć w ciemnościach zmysłów, oszustwa, poddając się „mocy ciemności: potestas tenebrarum”.

Rachunek sumienia. - Czy nad moją drogą jaśnieje światło Boga? Światło Ducha Świętego? Proszę o to światło? Czuwam i umartwiam zmysły? Zauważam, tak jak Maryja, chwile, w których tym, kto do mnie mówi, jest Anioł Boga? Albo kiedy jest nim Szatan, jak miało to miejsce w przypadku Ewy? Mam narzędzia pozwalające mi rozeznać, jaki duch do mnie mówi? Proszę Maryję, Dziewicę najroztropniejszą, o to, by mnie oświecała?

Postanowienie. - Muszę zamknąć przed demonem wszystkie moje zmysły i każdą władzę duszy. Jeśli on wejdzie przez któreś drzwi, nawet myśl o rzeczach ostatecznych nie jest w stanie go wyrzucić. Kiedy Boże światło pokaże mi, że atakuje mnie pokusa, Szatan, zmysły, natychmiast zacznę się modlić. Maryja będzie moją ucieczką, cieniem gwarantującym bezpieczeństwo, płaszczem ochrony.

Modlitwa. - Boże, Tyś w dniu dzisiejszym pouczył serca wiernych światłem Ducha Świętego: daj nam w tymże Duchu poznać, co jest prawe, i pociechą Jego zawsze się weselić.
Boże, Ty jednoczysz w dążeniu do Ciebie serca Twoich wiernych, daj swojemu ludowi miłować to, co nakazujesz, dążyć do tego, co obiecujesz, abyśmy wśród zmienności świata tam wznieśli nasze serca, gdzie są prawdziwe radości. 
Boże, Ty dałeś nam za Matkę Rodzicielkę Twojego Syna i przez cudowne Jej objawienie wsławiłeś Jej piękny obraz, spraw, prosimy, abyśmy ochoczo przyjmując Jej napomnienia, zasłużyli na życie zgodne z pragnieniami Twojego serca i szczęśliwie doszli do niebieskiej Ojczyzny.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.