14 sierpnia - Komunia Święta - II

„Och, przyjdźcie do wody wszyscy spragnieni, chociaż nie macie pieniędzy! Przyjdźcie, kupujcie i jedzcie! Przyjdźcie i kupujcie wino i mleko, chociaż nie macie pieniędzy i nie możecie zapłacić" (Iz 55,1).

1. Komunia św. jest jedzeniem, pokarmem duszy. Jedzenie podaje się żywym, dzięki niemu mogą się oni posilić. Eucharystia powoduje wzrost łaski w duszy. Sobór Trydencki mówi: „Sakrament ten daje życiu nadprzyrodzonemu dobre skutki, tak jak chleb daje je życiu ciała: żywi, daje wzrost, wynagradza, daje radość”.

Żywi, przekazując miłość aktualną oraz habitualną. „Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki” (J 6, 59). Dzięki łasce aktualnej człowiek wystrzega się grzechu, ponieważ dzięki temu pokarmowi otrzymujemy siłę potrzebną do tego, by pokonać pokusy. Jest to antidotum, dzięki któremu jesteśmy chronieni od grzechów ciężkich. Rzeczywiście Sakrament ten zmniejsza pożądliwość dzięki podobieństwu, które zachodzi pomiędzy naszym ciałem a ciałem Chrystusa. Oprócz tego odpiera ataki demonów: ponieważ urzeczywistnia, reprezentuje śmierć Chrystusa, który pokonał Szatana; dzięki Komunii św. stajemy się czymś obrzydliwym dla diabła. Jeszcze: oddala zgorszenia tego świata, ponieważ w Komunii św. otrzymujemy światło dla umysłu, siłę dla woli; sakrament ten jest Chlebem mocnych. „Niech Ciało Jezusa Chrystusa zachowa twoją duszę na życie wieczne”. Święty Bernard pisze: „Jeśli ktoś czuje, że wybuchy gniewu, zazdrości, lubieżności nie są tak częste, nie są tak gwałtowne jak wcześniej, musi uznać, że jest to skutek Komunii św.”

2. Daje wzrost życia duchowego. Eucharystia umacnia człowieka, doskonaląc jedność duszy z Bogiem. Bierzmowanie daje przede wszystkim siłę do walki z wrogami zewnętrznymi; Komunia św. natomiast daje wzrost łaski i życia duchowego w samym człowieku, dzięki większej jedności z Bogiem: „Kto Mnie spożywa, będzie żył dzięki Mnie” (J 6, 58).

Wynagradza wszelkie zło ducha: uwalnia nas od win powszednich oraz od kary należnej za grzech. Pośrednio gładzi popełnione grzechy powszednie, jak mówi Sobór Trydencki: „Antidotum, dzięki któremu jesteśmy uwolnieni od win powszednich”. Podobnie jak pokarm niweluje zmęczenie oraz wyczerpanie, tak Komunia św. łagodzi i naprawia małe przejawy pożądliwości. Komunia św. usuwa grzech powszedni, rozpala miłość. Oddziela serce od grzechu. Pośrednio odpuszcza karę należną za grzech. W Komunii św., dzięki miłości, czyni się zadośćuczynienie za winy. wynagradza się proporcjonalnie do większej czy mniejszej żarliwości.

3. Komunia św. pociesza duszę, dając jej słodycz i łagodność: „W usta swego ludu włożyłeś pokarm aniołów, który zawiera wszelką rozkosz” (Mdr 16, 20); smutnym apostołom dałeś kielich pocieszenia. Błogosławione dusze, które mają pragnienie Ciebie, o Panie, Ty je zapraszasz: przyjdźcie, pijcie, jedzcie. Czy może być większe pocieszenie niż zjednoczenie z Tobą, o Jezu, niezrównany przyjacielu? Pokarm ma smak, jest przyjemny: o ile większy jest on w tym pokarmie życia wiecznego? „Bycie z Jezusem jest słodkim rajem”. Nie zawsze można to uchwycić zmysłami, ale zawsze prawdziwe jest to Boże uniesienie, którego doświadcza każdy, kto dobrze przyjmuje Komunię św.

Rachunek sumienia. - Owoce Komunii św. mogą być nieosiągalne ze względu na rozproszenia oraz letniość; albo ze względu na nieuporządkowane uczucia; albo w wyniku prób, jakie zsyła Pan. Co mogę powiedzieć o sobie?

Postanowienie. - Zlikwiduję przeszkodę, która najbardziej blokuje we mnie skutki wynikające z Komunii św.

Modlitwa. - Przyjęcie Ciała Twego, Panie Jezu Chryste, które ja, niegodny sługa, spożywać się ważę, niechaj mi się nie obróci na sąd i potępienie, lecz niechaj raczej posłuży mi ku obronie i uzdrowieniu duszy i ciała: który żyjesz i królujesz z Bogiem Ojcem w jedności Ducha Świętego, Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.