15 października - Suche dni i litanie

„Do Niego wołałem ustami moimi, wielbiłem Go moim językiem. Gdybym w mym sercu planował coś złego, Pan by mnie nie wysłuchał. A jednak Bóg mnie wysłuchał, przychylił się do mej głośnej modlitwy. Niech będzie Bóg błogosławiony, bo nie odtrącił mojej modlitwy ani swej łaski mi nie odmówił!" (Ps 66,17-20).

1. W tym tygodniu mają miejsce Suche dni albo Litanie mniejsze. Są to uroczyste procesje pokutne, które są wyrazem prośby o oddalenie nieszczęść oraz modlitwą mającą na celu przebłaganie Bożego miłosierdzia. Rogatione oznacza nieustające błaganie; ponieważ modlitwa musi być stała; nigdy nie wolno jej zaniechać. Litania do Wszystkich Świętych to wspaniała i skuteczna modlitwa. Ma ona strukturę dialogowanych inwokacji. Kościół, nauczyciel modlitwy: zna nasze potrzeby, zna serce Boga.

W czasie Suchych dni prosi się o te dobra ziemskie, które nie stoją na przeszkodzie w pozyskiwaniu dóbr niebieskich. Przede wszystkim prosi się jednak o dobra duchowe: o naśladowanie Świętych, jaśniejących w różnych chórach dzięki różnorodności cnót, jakimi się odznaczali; prosi się o opiekę oraz błogosławieństwo dla Kościoła; prosi się w intencji królestwa Jezusa Chrystusa, całego świata, najbliższych nam osób. Modlitwa „czyniona w imię Jezusa Chrystusa” daje nam radość doskonałą, którą jest życie wieczne. Ale musi to być modlitwa serca czystego, posiadającego „wiarę nieskalaną”; serca pełnego miłosiernej miłości wobec najmniejszych, najuboższych, wdów; serca niewinnego „nieskażonego światem”.

2. Ewangelia mówi bowiem: „W owym dniu Jezus powiedział do swoich uczniów: «Uroczyście zapewniam was: O cokolwiek poprosicie Ojca w imię moje, da wam. Dotychczas nie prosiliście o nic w imię moje. Proście więc, a otrzymacie, aby wasza radość była pełna. Dotąd mówiłem wam o tym, posługując się przypowieściami. Nadchodzi jednak godzina, kiedy już nie będę używał przypowieści, lecz otwarcie będę was nauczał o Ojcu. W owym dniu sami będziecie prosić Ojca w moje imię. A nie mówię, że to Ja będę prosił Ojca za wami, sam Ojciec bowiem was kocha, gdyż wy darzycie Mnie miłością i wierzycie, że przyszedłem od Boga. Ja wyszedłem od Ojca i przybyłem na świat. Teraz znów opuszczam świat i wracam do Ojca». Wówczas odezwali się Jego uczniowie: «Oto teraz nauczasz otwarcie i nie używasz przypowieści. Teraz wiemy, że wszystko jest Ci znane i nie potrzebujesz, aby ktoś Cię pytał. Dlatego wierzymy, że przyszedłeś od Boga»” (J 16, 23-20).

3. Jako komentarz niech posłuży Ewangelia z Mszy św. na Suche dni: „Jezus powiedział do swoich uczniów: «Ktoś z was, mając przyjaciela, pójdzie do niego o północy z prośbą: ‘Przyjacielu, pożycz mi trzy chleby, bo właśnie mój przyjaciel, będąc w drodze, przybył do mnie, a nie mam mu co podać’. A on ze środka odpowie: ‘Nie sprawiaj mi kłopotu. Drzwi są już zamknięte, a moje dzieci i ja jesteśmy już w łóżku. Nie mogę wstać, żeby ci podać’. Mówię wam: Jeśli nawet nie wstanie i nie da mu, dlatego że jest jego przyjacielem, to wstanie z powodu jego natręctwa i da mu, ile potrzebuje. I Ja wam mówię: Proście, a otrzymacie; szukajcie, a znajdziecie; pukajcie, a otworzą wam. Każdy bowiem, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a temu, kto puka, będzie otwarte.

Czy jest wśród was taki ojciec, który, gdy go syn poprosi o chleb, czy poda mu kamień? Albo jeśli poprosi o | rybę, zamiast ryby poda mu węża? Albo gdy poprosi go o jajko, czy poda mu skorpiona? Jeśli więc wy, chociaż źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, to tym bardziej Ojciec z nieba da Ducha Świętego tym, którzy Go proszą»” (Łk 11, 5-13).

Rachunek sumienia. - Bardziej ufam sobie czy Bogu? Pokładam ufność w ludziach czy w Bogu? Ufam ludzkim środkom i sposobom czy Bogu?

Postanowienie. - Chcę modlić się z czystym sercem, z prawą intencją, wytrwale, z wiarą.

Modlitwa. - Boże, ucieczko nasza i mocy, Ty jesteś źródłem pobożności, wysłuchaj pokornie modlitwy swojego Kościoła i spraw, abyśmy otrzymali wszystko, o co Cię z ufnością prosimy.
Boże, który swoją mocą towarzyszysz nam w każdym miejscu, prosimy Cię, wysłuchaj nasze prośby i spraw, aby Twoje błogosławieństwo na zawsze pozostało nienaruszone w tym miejscu oraz by rzesza błagających Cię wiernych zasłużyła na przyjęcie dobrodziejstwa Twoich darów.
Przyjmij, o Panie, modlitwę swoich wiernych połączoną z ofiarą Hostii, aby dzięki podejmowaniu tego pobożnego nabożeństwa zasłużyli na chwałę w Niebie.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.