16 czerwca - Najświętsza Trójca

"Wszystkie narody, klaskajcie w dłonie, radosnym głosem chwalcie Boga. Gdyż Pan najwyższy budzi grozę, jest wielkim Królem całej ziemi" (Ps 47, 2-3).

1. "W owym czasie Jezus powiedział do swoich uczniów: "Otrzymałem pełną władzę w niebie i na ziemi. Idźcie więc i pozyskujcie uczniów we wszystkich narodach! Udzielajcie im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Nauczajcie ich, aby zachowywali wszystko, co wam nakazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do końca świata" (Mt 28, 18-20).

2. W czasie Adwentu Kościół w sposób szczególny pozwolił nam kontemplować osobę Boga Ojca oraz modlić się do Tego, który jest Stwórcą oraz Opatrznościowym Rządcą i który obiecuje Mesjasza i przygotowuje na Jego przyjście swój wybrany naród. Następnie pozwolił nam rozważać dzieło Syna Odkupiciela, od momentu Jego narodzenia aż do Wniebowstąpienia. Na trzecim miejscu, w czasie nowenny, uroczystości oraz oktawy Zesłania Ducha Świętego, proponuje nam rozważanie dzieła Ducha Świętego, który jest przekazicielem łaski. W dzisiejszą niedzielę zaprasza nas do wysławiania, dziękczynienia oraz błagania Trzech Osób Bożych. Jesteśmy mnie więcej w połowie roku liturgicznego; nie przez przypadek, teraz właśnie przypada ta uroczystość.

Wysławiamy dzisiaj jedność Boga oraz odrębność Trzech Osób: Bóg jeden, ale w Trzech Osobach; przypominamy sobie dzieło Stworzenia, Odkupienia, dary udzielane przez Ducha Świętego. Pamiętamy o wewnętrznym uczestnictwie w życiu Bożym, do którego jesteśmy wezwani.

3. Ikonograficzne przedstawienia Trójcy Świętej są doktryną, moralnością, kultem. Trójcę Świętą przedstawiano przede wszystkim w ten sposób: Ojciec Niebieski ukazuje światu swojego Syna ukrzyżowanego, a Duch Święty w postaci gołębicy siedzi na piersi Zbawiciela. Przedstawiano Ją również tak: Ojciec jawi się jako czcigodny starzec zarządzający światem, Syn jako mężczyzna w średnim wieku, trzymający krzyż; Ducha Święty jako gołębica, tak jak objawił się w momencie chrztu Jezusa.

Ewangelia tej uroczystości bardzo jasno mówi nam o jedności i Trójcy Boga. Jezus powiedział do swoich uczniów: "Idźcie więc i pozyskuje uczniów we wszystkich narodach! Udzielajcie im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego! Nauczajcie ich, aby zachowywali wszystko, co wam nakazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do końca świata" (Mt 28, 19-20). Prefacja natomiast wyraża wiarę Kościoła: :"Wyznając prawdziwe i wiekuiste bóstwo, wielbimy odrębność osób, jedność w istocie i równość w majestacie".

Rachunek sumienia. - Mam żywą wiarę w tę tajemnicę? Znam dzieła Boga w Trójcy Jedynego? Stworzenie, Odkupienie, Dopełnienie? Kocham mojego Boga? Czczę, tak jak powinienem, Ojca, Syna, Ducha Świętego? Jestem Im wdzięczny?

Postanowienie. - Będę dobrze odmawiał Credo, Akt wiary, Gloria in excelsis Deo. Zaangażuję całe moje serce przy każdym zakończeniu odmawiania psalmu: "Gloria Patri, et filio, et Spiritui Sancto" oraz mówiąc doksologię hymnów.
Często i pobożnie czynić będę znak krzyża: "W imię Ojca i Syna, i  Ducha Świętego".

Modlitwa. - Antyfona na wejście mówi: 
"Niech będzie błogosławiona Święta Trójca i nierozdzielna Jedność, wyznawajmy Ją, albowiem, zmiłowała się nad nami".
W epistole znajdujemy pobożne i przepiękne wyrażenia św. Pawła:
"O głębokości bogactwa, mądrości i poznania Boga! Jak niezbadane są Jego wyroki i nie do wyśledzenia Jego drogi. Kto bowiem poznał myśl Pana albo kto stał się Jego doradcą, albo kto dał Mu coś najpierw, aby otrzymać coś w zamian. Ponieważ z Niego i przez Niego, i dla Niego jest wszystko. Jemu chwała na wieki! Amen" (Rz 11, 33-36).

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.