18 września - Modlitwa na głos

„Wołam z całego serca: Wysłuchaj mnie, Panie, bo szukam ustaw Twoich! Wzywam Cię, abyś mnie ocalił, chcę zachować Twoje pouczenie! Wstaję przed świtem i wołam; w słowach Twoich pokładam ufność" (Ps 119,145-147).

1. Jest modlitwą, która oprócz angażowania umysłu, wyraża się żywym głosem. Kościół zatwierdził niezliczoną ilość modlitw i śpiewów; przeznaczonych tak dla funkcji liturgicznych, jak i tych odmawianych i śpiewanych poza liturgią. Mamy więc procesje, pogrzeby, Msze uroczyste. Jest Brewiarz, Oficjum o Najświętszej Maryi Pannie, Różaniec; mamy litanie do Najświętszego Serca Jezusa, do Matki Bożej, do Świętych, o wsparcie dla konających, do św. Józefa. Są modlitwy powszechne, wspólne, pośród których przede wszystkim należy wymienić Ojcze nasz, Zdrowaś Maryjo, Chwała, Credo, Witaj Królowo, Akty wiary itd. Są modlitwy do Najświętszego Serca Jezusa, do Maryi, do św. Józefa i do Świętych. Są książki pełne różnych modlitw, aktów strzelistych, hymnów, pieśni uwielbienia, psalmów. Wiele modlitw zostało ubogaconych specjalnymi odpustami. Różne Instytuty, Bractwa, Stowarzyszenia mają modlitwy własne, często bardzo liczne.

2. Bóg pragnie modlitwy odmawianej na głos. Również Jezus modlił się głośno podczas Ostatniej Wieczerzy, modlił się na głos w Ogrodzie Oliwnym, na krzyżu.

Psałterz oraz liczne modlitwy znajdują się w wielu księgach: prorockich, historycznych mądrościowych; to modlitwy odmawiane na głos.

Abraham modlił się za Sodomę i Gomorę; Izaak modlił się za swoją żonę Rebekę; Jakub modlił się, aby uchronić się przed działaniami Ezawa; Mojżesz wiele razy modlił się w intencji wyzwolenia Izraelitów i wprowadzenia ich do Ziemi Obiecanej; Jozue modlił się za lud, Eliasz modlił się o deszcz i ustanie suszy; modlili się: Dawid, Salomon, Tobiasz, Judyta, Ester.

W modlitwie oddajemy cześć Bogu także poprzez kult zewnętrzny; do którego ma On prawo; człowiek, zbudowany z duszy i ciała, składa hołd zgodny ze swoją naturą.

3. Wśród wielu modlitw przeznaczonych do głośnego odmawiania znajdziemy przygotowane formuły, wyliczenia próśb, pobożne zwroty, które mogą stanowić materię naszej modlitwy. W modlitwach odmawianych na głos prościej jest utrzymać skupienie umysłu i łatwo osiągnąć pobudzenie serca. Często dzieje się tak, że dochodzi się do momentu uniesienia i wewnętrznej jedności z Bogiem, o które o wiele trudniej jest w przypadku prostej modlitwy myślnej.

Rachunek sumienia. - Czy mam taki sam szacunek i upodobanie do głośnej modlitwy, jaki ma Bóg? Jaki ma Kościół? Jaki wynika z rozumu? Odmawiam modlitwy na głos? Uczestniczę w śpiewie świętych pieśni?

Postanowienie. - Oddam cześć Panu i przedstawię Mu moje błagania także na głos. „Wzniesie do Mnie swój głos, a Ja go wysłucham” (por. Ps 91, 15).

Modlitwa. - (Przed oracją). Panie, otwórz wargi moje, a usta moje będą głosić Twoją chwałę. Oczyść moje serce z próżnych, złych i niepotrzebnych myśli; oświeć mój rozum, rozpal serce, aby mogły godnie, uważnie i pobożnie odmawiać te modlitwy i by zasłużyły na to, aby zostały wysłuchane przed Twoim Boskim Majestatem. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.
Panie, w jedności z intencją, z jaką Ty odkupiłeś świat, by oddać chwałę Bogu, ofiaruję Ci moje modlitwy.

za: J. Alberione, Krótkie medytacja na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.