19 października - Wybaczenie krzywd

„W końcu zaś wszyscy bądźcie jednomyślni i pełni współczucia! Kochajcie się po bratersku, bądźcie miłosierni i pokorni! Nie odpłacajcie złem za zło ani obelgą za obelgę! Przeciwnie, odpowiadajcie dobrym słowem, gdyż Bóg was powołał, abyście otrzymali błogosławieństwo" (1 P 3,8-9).

1. Liturgia dzisiejszej niedzieli podporządkowana jest przebaczeniu doznanych krzywd. Przebaczenie nieprzyjaciołom jest wielkim i trudnym przykazaniem. Dlatego w antyfonie na wejście błagamy Pana: „Usłysz, | Panie, mój głos, gdy wołam do Ciebie, Tyś mój wspomożyciel, nie opuszczaj mnie, ani mną nie gardź, Boże, mój zbawco” (Ps 27, 7).

„W owym czasie Jezus powiedział do swoich uczniów:«Jeśli nie będziecie sprawiedliwsi niż nauczyciele Pisma i faryzeusze, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego. Słyszeliście, że kiedyś powiedziano: Nie popełnisz morderstwa, a kto by dopuścił się morderstwa, stanie przed sądem. A Ja wam mówię, że każdy, kto się gniewa na swego brata, będzie osądzony. A kto powie bratu: Głupcze, stanie przed Wysoką Radą. A jeśli mu powie: Durniu, skazany zostanie na ogień potępienia. Jeżeli więc przyniesiesz swoją ofiarę na ołtarz i przypomnisz sobie, że twój brat ma coś przeciwko tobie, zostaw przed ołtarzem ofiarę i najpierw idź pojednać się z bratem. Potem wróć i złóż ofiarę»” (Mt 5, 20-24).

2. Prawdziwa sprawiedliwość albo świętość musi być większa niż ta, jaką mieli uczeni w Piśmie i faryzeusze. Wszystko, co robili, podporządkowywali pustemu wrażeniu zewnętrznemu; uczyli zemsty; nie znali doskonałego prawa miłości, jakie głosił Jezus. Dlatego Boski Mistrz przypomina: „Słyszeliście, że kiedyś powiedziano: Nie popełnisz morderstwa, a kto by dopuścił się morderstwa, stanie przed sądem” (Mt 5, 21).

Jezus zabrania więc gniewu, oszczerstwa, obelg, fałszywych oskarżeń, złorzeczenia. Bez wątpienia: Jezus pragnie przebaczenia krzywd; otwarcie deklaruje, że Bóg nie przyjmuje ofiar składanych przez kogoś, kto nosi w swoim sercu ducha zemsty: „Jeżeli więc przyniesiesz swoją ofiarę na ołtarz i przypomnisz sobie, że twój brat ma coś przeciwko tobie, zostaw przed ołtarzem ofiarę i najpierw idź pojednać się z bratem. Potem wróć i złóż ofiarę” (Mt 5, 23-24). Również Komunia św. nie jest mile widziana przez Boga, kiedy przyjmuje się ją, mając w sercu nienawiść i pragnienie zemsty.

Dawid, z powodu zazdrości, był niesprawiedliwie prześladowany przez Saula. Pewnego wieczoru, uciekając przed Saulem, wszedł do jaskini, w której spał król. Jeden z towarzyszy Dawida zachęcał go, aby się zemścił i zabił króla. Dawid odpowiedział: „Nigdy nie uderzę pomazańca Pana”. Odciął jedynie fragment ubrania Saula. O poranku pokazał królowi z bezpiecznej odległości swój łup. Król się wzruszył i pogodził się ze wspaniałomyślnym Dawidem. Ale niedługo potem Saul na nowo zapłonął wielką zazdrością. Dawid znowu musiał uciekać, ale miał kolejną okazję do zabicia króla, ponieważ zastał go śpiącym; ale zabrał mu jedynie włócznię, dowodząc tym samym, że nieustannie go kocha i mu przebacza.

Trzeba przebaczać i dowodzić swojej dobrej woli; modlić się za prześladowców; nie odpłacać złem za zło.

3. Boże miłości i miłosierdzia, wielce sprawiedliwe jest to, że wybaczamy bliźnim małe krzywdy, przecież sami tyle razy otrzymaliśmy Twoje przebaczenie za nasze liczne i ciężkie grzechy. Zawsze i z pokorą | będziemy mówić do Ciebie w Pater: „Odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom” (Mt 6, 12).

Rachunek sumienia. - Czy noszę w sercu jakieś urazy? Zazdrości? Mam ducha zemsty? Mściłem się słowami? Uczynkami? Zrobiłem coś dobrego dla kogoś, kto mnie skrzywdził?

Postanowienie. - Bez roztrząsania, co było powodem krzywdy, chcę być tym, który jako pierwszy wyciągnie rękę na znak pokoju do tego, kto sprawił mi przykrość.

Modlitwa. - Jezu, Boski Mistrzu, który z wysokości krzyża powiedziałeś: Ojcze, przebacz im (oprawcom) bo nie wiedzą, co czynią, uformuj proszę we mnie serce dobre, miłosierne. Błogosław tym, którzy mi złorzeczą; wyzwól wszystkich od zła; wszystkim udziel przebaczenia i daj im zbawienie. W niebie królować będzie tylko miłość; niech z ziemi zniknie nienawiść; niech wszyscy będą mieli jedno serce: „aby byli jedno”.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.