2 kwietnia - Pośród ludzkości

"Wyciągnij swą rękę do biednego, aby dosięgło cię błogosławieństwo. Niech dostąpią darów wszyscy żyjący, nie cofaj swej życzliwości przed zmarłymi. Nie odwracaj się od płaczących, współczuj tym, którzy cierpią. Nie zwlekaj z odwiedzaniem chorych, a będziesz przez nich kochany. We wszystkim, co czynisz, pamiętaj o końcu życia, a nigdy nie zgrzeszysz" (Syr 7, 32-36).

1. Ludzkość jest najszerszym środowiskiem, w którym żyje człowiek, którego jest częścią, w którym ma do spełnienia określone zadania, obowiązki i prawa.

Całe żyjąca ludzkość pochodzi od Adama: dlatego pozostaje w ścisłej rodzinnej i bratniej zażyłości z Ojcem.

Wszyscy ludzie zostali stworzeni przez Boga i są dziećmi Ojca Niebieskiego, który uczynił ich na swoje podobieństwo.

Wszyscy ludzie, chociaż różni ich rasa, kultura, narodowość, w swojej istocie są tacy sami, ponieważ mają duchową i nieśmiertelną duszę oraz ciało. Godność osoby ludzkiej jest ogromna.

Na każdym człowieku spoczywa brzemię grzechu pierworodnego, dlatego wszyscy w tym nieszczęściu są braćmi; ale także wszyscy zostali odkupieni przez krew Jezusa Chrystusa.

Wszyscy są towarzyszami podróży prowadzącej do domu Ojca: Nieba; tam wszyscy są oczekiwani i będą cieszyć się tymi samymi dobrami, z taką samą głęboką miłością i w radości wiecznej.

2. Wzajemnym obowiązkiem ludzi wobec siebie jest miłość, szacunek, współpraca.

Miłość: oznacza kochać siebie samego oraz Boga w bliźnich. Mówiąc o Sądzie Ostatecznym (por. Mt 25,34nn), Jezus Chrystus zapowiedział, że do ludzi dobrych, zgromadzonych po Jego prawe stronie, powie: "Zbliżcie się, błogosławieni, bo byłem głodny, a daliście Mi jeść; byłem spragniony, a daliście Mi pić; byłem przybyszem, a przyjęliście Mnie, byłem nagi, a przyodzialiście Mnie; byłem chory, a zatroszczyliście się o Mnie, byłem w więzieniu, a przyszliście do Mnie, pocieszyliście Mnie, pomogliście". Wtedy zapytają Go sprawiedliwi: "Panie, kiedy widzieliśmy Cię głodnym i nakarmiliśmy Cię albo spragnionym i daliśmy Ci pić? Kiedy widzieliśmy Ciebie jako przybysza i przyjęliśmy Cię albo że byłeś nagi i przyodzialiśmy Cię? Kiedy widzieliśmy Ciebie chorego lub w więzieniu i przyszliśmy do Ciebie? Sędzia im odpowie: "Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście,nawet najmniejszą rzecz, dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie... Wejdźcie więc do królestwa mojego Ojca".

Szacunek. Prawo jednego człowieka odnosi się również do praw drugiego. Godność, rodzina, wolność, własność człowieka są święte.

Nie zabijaj, nie kradnij, nie mów fałszywego świadectwa. Szanuj bliźniego we wszystkim, szanuj jego duszę i ciało, jego majątek i dobra. Swoje prawa posiada: właściciel, ale ma je także sługa i robotnik; mocny, ale także i słaby, chory, ubogi; człowiek cywilizowany, ale także dzięki. Nie rób innym tego, czego nie chciałbyś, aby tobie ktoś uczynił. Wojny, prześladowania, wszelkiego rodzaju przemoc ostatnich czasów wołają o pomstę do Boga.

3. Współpraca. W rzeczach duchowych: proponować Boże prawdy, budować Kościół, walczyć ze wszystkim, co niemoralne, oraz z błędem. W rzeczach intelektualnych: rozwijać kulturę, cywilizację, naukę. W rzeczach ekonomicznych: handel, środki do życia, medycyna, dobroczynność itd., itd.

Rachunek sumienia. - Czy moje poglądy w tym temacie są poprawne? Zachowuję odnoszące się do bliźniego zasady prawa naturalnego? Współpracuję w dziele rozwoju ludzkości?

Postanowienie. - Będę uważał egoizm na coś, co sprzeciwia się obowiązkom człowieka; prawa człowieka będą dla mnie obowiązkiem sumienia.

Modlitwa. - Panie, który stworzyłeś i w Jezusie Chrystusie odkupiłeś wszystkich ludzi, naucz nas widzieć w każdym człowieku Twoje dziecko, a naszego brata. Grzech podzielił ludzką rodzinę, ale Ewangelia, Odkupienie, Kościół muszą na nowo ją uporządkować, zjednoczyć i ukierunkować na Twój ojcowski dom w Niebie.

Udziel nam tego, przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, Bóg, przez wszystkie wieki wieków. 

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.