2 lipca - Błogosławieństwa

"Jeśli świat was nienawidzi, to wiedzcie, że Mnie wcześniej znienawidził niż was. Gdybyście byli ze świata, świat kochałby to, co do niego należy. Wy jednak nie jesteście ze świata, gdyż wybrałem was z tego świata dla siebie. Dlatego świat was nienawidzi. Czy przypominacie sobie słowa wypowiedziane przeze Mnie: Sługa nie jest ważniejszy od swego pana? Jeśli Mnie prześladowali, także i was będą prześladować. Jeśli zachowywali moją naukę, będą przestrzegać również waszej. Dopuszczą się zaś tego wszystkiego w stosunku do was ze względu na moje imię, ponieważ nie znają Tego, który Mnie posłał" (J 15, 18-21).

1. Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. Gdy usiadł, zbliżyli się do Niego uczniowie. Wtedy odezwał się i zaczął nauczać: "Szczęśliwi ubodzy w duchu, ponieważ do nich należy królestwo niebieskie. Szczęśliwi, którzy cierpią udrękę, ponieważ będą pocieszeni. Szczęśliwi łagodni, ponieważ oni posiądą ziemię. Szczęśliwi, którzy są głodni i spragnieni sprawiedliwości, ponieważ oni będą nasyceni. Szczęśliwi, którzy mają czyste serce, ponieważ oni będą oglądać Boga. Szczęśliwi, którzy zabiegają o pokój, ponieważ oni zostaną nazwani synami Bożymi. Szczęśliwi, którzy są prześladowani za sprawiedliwość, ponieważ do nich należy królestwo niebieskie. Jesteście szczęśliwi, gdy was znieważają, prześladują i oczerniają z mojego powodu. Cieszcie się i radujcie, bo wielka jest wasza zapłata w niebie" (Mt 5, 3-12).

2. Jest tylko jeden Mistrz; ale wielu jest takich, którzy chcą zostać mistrzami. Magisterium Jezusa Chrystusa stoi w sprzeczności z wieloma Jego przeciwnikami, którzy tworzą tak zwany świat ["Świat": tutaj termin użyty jako określenie społeczności przeciwnej Bogu, zamkniętej na Jego światło, która jest siedliskiem zła]. Pomiędzy Jezusem Chrystusem a światem jest przepaść. Duch Jezusa Chrystusa pochodzi od Boga; duch świata pochodzi od Złego.

Świat także ma swoje błogosławieństwa: szczęśliwi bogaci, szczęśliwi radośni, szczęśliwi możni, szczęśliwi ci, którzy za życia zdobywają szacunek i budzą strach innych ludzi; świat wychwala siłę, kłania się przemożnym, sławi zemstę, bezczelność i oszustwo.

Zatem, znając dwóch mistrzów, którego chcemy być uczniami? Jaka jest prawda? Do jakich dąży cnót? Jakie ma prawo do naszej czci?

Jezus Mistrz przemawiał do uczniów: Jemu współcześni stale byli w zasięgu Jego wzroku; pod wpływem działania Jego ducha byli uczniowie wszystkich czasów; także my. "Gdyby chciał się przypodobać światu, nie byłbym sługą Chrystusa" (Ga 1, 10).

3. Różnica w nauczaniu Jezusa Chrystusa i świata nie polega jedynie na wskazywaniu przeciwnych sobie dróg. Polega także na tym, że Jezus daje łaskę potrzebną do przyjęcia Jego nauczania i naśladowania Jego postaw. Oprócz tego jeszcze: na ziemi posiada się radość i znajduje pocieszenie w praktykowaniu cnót; w wieczności będzie szczęście doskonałe, bez końca. Kiedy praktykuje się cnoty, można się cieszyć owocami mieszkania Ducha Świętego w duszy. Jeśli następnie posiadamy i praktykujemy cnotę w sposób doskonały, możemy smakować, mieć dowód, zadatek szczęścia wiecznego.

Rachunek sumienia. - Czy naprawdę jestem przekonany, że nie mogę służyć dwóm panom? Jezusowi Chrystusowi i równocześnie światu? Za którym z nich idę w praktyce mojego życia?

Postanowienie. - Będę trwał w zasłuchaniu, aby zrozumieć, czego chce mnie nauczyć Boski Mistrz.

Modlitwa. - Panie, który posłałeś swego Jednorodzonego Syna jako światło na oświecenie pogan, uczyń nasze umysły uległymi, nagnij naszą wolę, swoją łaską przeniknij nasze serca. Broń nas od każdego błędu, od błędnych przekonań świata. Muszę żyć pośród ludzi, ale jak wiele czyha tam niebezpieczeństw! Spraw, abym dla świata był światłem, które go oświeci i solą, która uzdrawia, by ten świat nie otoczył mnie swoją ciemnością i nie skłonił do swoich grzechów. Ojcze Niebieski, zawsze będę pamiętał o Twoim pięknym zaproszeniu: To jest mój Syn umiłowany: Jego słuchajcie (Mt 17, 5).

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.