2 października - Święci Aniołowie Stróżowie

„Gdyż Pan jest twoim schronieniem! Najwyższego uczyń swoim mieszkaniem. Nie dosięgnie cię nieszczęście i plaga nie zbliży się do twego namiotu, bo swoim aniołom wydał polecenie, żeby cię strzegli na wszystkich twych drogach. Na rękach będą cię nosić, abyś nie uraził o kamień swej nogi" (Ps 91,9-12).

1. Pan zarządził, aby każdemu człowiekowi od momentu narodzin do chwili śmierci nieustannie towarzyszył Anioł. Jego zadaniem jest oświecanie, strzeżenie, kierowanie, modlitwa za osobę jej powierzoną.

Anioł oświeca przez natchnienia, skłaniając umysł do przyjęcia prawd wiary; przeniknięcia ich i pokochania; myślenia i osądzania zgodnie z nimi.

Strzeże w niebezpieczeństwach duszy i ciała; liczne są przystępy Szatana, od których broni nas nasz dobry Anioł; nieustannie umacnia naszego ducha, aby nie ulegał niebezpieczeństwom świata i zmysłów.

Kieruje młodego człowieka po drodze jego powołania; podtrzymuje w słabościach i podnosi po upadkach; idzie z przodu i każdej duszy wyznacza drogę prowadzącą do Nieba.

Modli się nieustannie za osobę, która została mu powierzona, za jego rodzinę, za Parafię. Modli się w ciągu całego życia i w godzinę śmierci; schodzi również do Czyśćca, aby wyciągać stamtąd dusze.

2. W święto Aniołów Stróżów czytamy epistołę: „Tak mówi Pan: «Oto Ja posyłam anioła przed tobą, aby strzegł cię w drodze i doprowadził do miejsca, które przygotowałem dla ciebie. Miej wzgląd na niego i słuchaj jego głosu. Nie gardź nim, gdyż nie wybaczy wam waszych przewinień, bo występuje w moim imieniu. Jeśli będziesz pilnie słuchał jego głosu i spełnisz wszystkie moje słowa, stanę się wrogiem twoich wrogów i ciemięzcą tych, którzy ciebie ciemiężą. Mój anioł będzie cię prowadził)” (Wj 23,20-33).

3. Aniołowi Stróżowi winni jesteśmy: najwyższą cześć: ponieważ jest duchem niebieskim, przepięknym, świętym, mocnym u Pana: „Nie grzesz w jego obecności”.

Żywą wdzięczność: ponieważ jest on najwierniejszym przyjacielem, zawsze nad nami czuwa, od kołyski do momentu, w którym wejdziemy do Raju; bardziej niż my sami troszczy się o nasze zbawienie.

Wielką ufność, ponieważ jego modlitwy wiele znaczą u Pana; on nieustannie modli się za strzeżoną przez siebie duszę.

Rachunek sumienia. - Czy w każdym miejscu i w każdym czasie mam szacunek do Anioła Stróża? Jestem mu wdzięczny za nieustannie dawane mi dobro? Działam zgodnie z jego natchnieniami?

Postanowienie. - W każdej chwili będę pamiętał o tym, że towarzyszy mi wielki przyjaciel z Nieba, najwierniejszy.

Modlitwa. - Boże, który w swojej niewysłowionej opatrzności zechciałeś posłać nam swoich Aniołów, aby nas strzegli; spraw, prosimy, abyśmy nieustannie byli przez nich bronieni i mogli kiedyś wraz z nimi cieszyć się wieczną radością.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.