20 czerwca - Corpus Domini

"Karmiłbym go obfitością zboża i sycił miodem ze skały" (Ps 81, 17).

1. Są cztery cele, dla których ustanowiona została ta uroczystość: Adoracja Jezusa obecnego w tym Sakramencie; dziękczynienie za wszystkiego Jego dobrodziejstwa, szczególnie za ustanowienie Eucharystii; wynagrodzenie i zadośćuczynienie za wszystkie zaniedbania, oziębłości, brak wdzięczności, świętokradztwa sprzeciwiające się Eucharystii; modlitwa o to, aby Msza św., Komunia św., Nawiedzenie Najświętszego Sakramentu przez wszystkich ludzi otaczane były wielką czcią.

W Ewangelii Jezus obiecuje ten Sakrament:
"W owym czasie Jezus rzekł do tłumu: Moje ciało naprawdę jest pokarmem, a moja krew naprawdę jest napojem. Kto spożywa moje ciało i pije moją rew, pozostaje we Mnie, a Ja w nim. Podobnie jak Mnie posłał Ojciec, który żyje, i jak Ja żyję dzięki Ojcu, tak również ten, kto Mnie spożywa, będzie żył dzięki Mnie. To jest właśnie chleb, który zstąpił z nieba; inny od tego, jaki jedli przodkowie i pomarli. Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki" (J 6, 55-59).

W epistole św. Paweł mówi o Eucharystii i o tym, jakie człowiek musi mieć dyspozycje, aby ją dobrze przyjąć: "Bracia: ja bowiem otrzymałem od Pana to, co wam przekazałem: Pan Jezus, tej nocy, której został wydany, wziął chleb, odmówił modlitwę dziękczynną, połamał i powiedział: To jest moje ciało za was. Czyńcie to na moją pamiątkę. Podobnie po wieczerzy wziął kielich, mówiąc: Ten kielich jest nowym przymierzem w mojej krwi. Ilekroć z niego pić będziecie, czyńcie to na moją pamiątkę.

Ile razy bowiem będziecie jeść ten chleb i pić z tego kielicha, będziecie ogłaszać śmierć Pana, aż przyjdzie. Ktokolwiek jednak by jadł ten chleb lub pił z kielicha Pana w sposób niegodny, ten będzie winny ciała i krwi Pana. Niech każdy wpierw wnikliwie oceni samego siebie, a potem niech je ten chleb i pije z tego kielicha. Kto bowiem je i pije, a nie zważa na ciało Pańskie, je i pije na własną zgubę" (1 Kor 11, 23-29).

Rachunek sumienia. - Są trzy obowiązki eucharystyczne: Msza św., Komunia św., Nawiedzenie Najświętszego Sakramentu. Jak je wypełniam? Wiernie? Gorliwie? Owocnie?

Postanowienie. - Dziś będę towarzyszył Kościołowi w oddawaniu wielkiej czci Sakramentowi, który jest tajemnicą wiary, miłości i nadziei.

Modlitwa. - Chwal, Syjonie, Zbawiciela, chwal hymnami wśród wesela Wodza i Pasterza rzesz.
Ile zdołasz, sław Go śmiało, bo przewyższa wszystko chwałą, co wyśpiewać pieśnią chcesz!
Chwały przedmiot nad podziwy, Chleb żyjących, pokarm żywy, dzisiaj się przedkłada nam!
Chleb ten za wieczerzy stołem, Chrystus, łamiąc z braćmi społem, Apostołom dał go sam!
Co Pan czyni przy wieczerzy, wskazał, że i nam należy spełniać dla pamięci Nań!
Pouczeni tą ustawą, Chleb i wino na bezkrwawą Odkupienia święcim dań! (...)

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.