23 maja - Umartwienie - II

"Nie szukaj spraw ukrytych przed tobą i nie badaj tego, co jest silniejsze od ciebie. Rozmyślaj nad tym, co ci nakazano, nie trzeba zajmować się sprawami ukrytymi. Nie trudź się niepotrzebnie tym, co cię przerasta, wyjaśniono ci więcej, niż może pojąć ludzki rozum" (Syr 3, 21-23).

1. W czym mamy się umartwiać? Zawsze i we wszystkim; wewnętrznie i zewnętrznie. Wewnętrznie: rozum, wola, pamięć, wyobraźnia, serce. Nie chodzi tutaj o zniszczenie tych bardzo dobrych władz, ale o uczynienie ich umartwionymi: czyli posłusznymi jak trup, tak jakby przestały żyć; trup, cokolwiek by się z nim robiło, nie będzie się sprzeciwiał.

Jeżeli coś jest złe, to czymś złym jest o tym myśleć, wyobrażać sobie, pamiętać, kochać, pragnąć. Jeśli coś jest nieużyteczne, to stratą czasu jest myślenie o tym, wyobrażanie sobie, pragnienie; ponieważ powoduje to znaczącą stratę czasu oraz sił duchowych. Umartwienie uczy: oddalania złych i nieużytecznych myśli; wykorzenianie złych wyobrażeń, zabraniania pojawiania się wspomnień i pragnień rzeczy złych i nieużytecznych. Natomiast to, co jest dobre, prawdziwe, pożyteczne, będzie obecne w myślach, będzie chciane, wyobrażane sobie, pamiętane, upragnione, kochane.

Odwrócenie myśli, woli, wyobraźni, serca od rzeczy złych i nieużytecznych nazywa się umartwienie negatywnym: "recede a malo". Natomiast skłanianie umysłu, woli, serca, wyobraźni, pamięci ku temu, co uczciwe i święte, oznacza praktykowanie umartwienia pozytywnego: "fac bonum"

2. Umysł umartwia się przez dyscyplinę. Został on dany człowiekowi, aby mógł poznać Boga, Jego rzeczywistość, Jego wolę, dzieła i służbę. Trzeba odwrócić myśli od pychy. Jest ona przeszkodą na drodze wiary; źródłem nierozumnego uporu w swoich przekonaniach; przyczyną podziałów i niezgody, zgodnie z tym co mówi św. Augustyn: "Są tacy, którzy burzą jedność, nieprzyjaciele pokoju, pozbawieni miłości, nadęci podziwem dla samych siebie, w sobie samych znajdują upodobanie i uważają się za wielkich". Również pogarda dla przekonań innych ludzi jest znakiem pychy.

Umartwić należy również ciekawość; niesie ona pośpiech, nieporządek, stratę czasu. Czytanie wszystkiego, co wpadnie w ręce, zajmowanie się życiem innych, chorobliwe pragnienia poznania plotek to owoce ciekawości. Rodzą się potem myśli przeciwne wierze, miłości, czystości, z którymi trzeba podjąć walkę.

3. Umysł umartwia się, zlecając mu zgłębianie i poznawanie prawd religijnych; różnych dziedzin wiedzy i sztuki, które są częścią zadań i obowiązków każdego.

Angażowanie umysłu w dobrą lekturę, w czytanie ze zrozumieniem słowa Bożego, w medytację to najlepsza dyscyplina. Tak samo należy skłaniać umysł do podjęcia refleksji nad tym, w jaki sposób można lepiej wypełniać codzienne obowiązki; jak lepiej zmotywować do działania miłość; jak pełniej zrozumieć i praktykować posłuszeństwo. Te wszystkie działania prowadzą do ciągłego umartwiania umysłu. Jeśli posiada się głębokie przekonania religijne, wówczas życie będzie miało charakter prawdziwie chrześcijański. Jeśli myśli o celu, do którego dąży chrześcijanin, o przykładach zostawionych przez Jezusa Chrystusa i ogólnie o dogmatach chrześcijańskich stanie się czymś powszednim, potrzebnym, normą, to droga do świętości będzie bardzo łatwa.

Rachunek sumienia. - Mam głębokie przekonania odnośnie do prawego kierowania samym sobą? Dyscyplinuję mój umysł i z mądrością zawiaduję moimi myślami? Naprawdę oddaję Bogu mój rozum?

Postanowienie. - Chcę, aby moje myśli były tylko dobre, bo wiem, że umysł jest pierwszym talentem, z którego będę musiał rozliczyć się przed Bogiem.

Modlitwa. - Boże, Mądrości Niestworzona, który zapaliłeś we mnie światło rozumu, udziel mi łaski świętego wykorzystania tego talentu. Uwolnij mnie od każdej złej, perwersyjnej, niepotrzebnej myśli: "Wyzwól nasze serca od pokusy złych myśli, abyśmy mogli stać się godnym mieszkaniem Ducha Świętego". Prowadź mój umysł drogą mądrości; otwórz go na coraz lepsze poznanie tego wszystkiego, co jest Twoją wolą. Umocnij naszą wiarę, abyśmy mogli zapewnić sobie wieczną radość w Niebie.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.