23 sierpnia - Pokuta - II

„Tobie dam klucze królestwa niebieskiego. Cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie (Mt 16,19).

1. Pokuta jest Sakramentem ustanowionym przez Naszego Pana Jezusa Chrystusa dla odpuszczenia grzechów popełnionych po Chrzcie. Święty Paweł mówi, że jest to wielka prawda, w którą należy wierzyć: Jezus Chrystus przyszedł, aby pojednać człowieka z Bogiem; aby zbawić człowieka, który zbłądził. On odzyskał dla człowieka życie; każdemu człowiekowi przekazuje je we Chrzcie. Jeśli chrześcijanin traci je przez popełnienie grzechu ciężkiego, On w najwyższej swojej dobroci daje mu je na nowo w sakramencie Pokuty. Kto poszedł na dno, może jeszcze złapać się tej drugiej szansy zbawienia. Po wielkim dobrodziejstwie ponownego narodzenia w wodzie i Duchu Świętym, człowiek nie powinien więcej odłączać się od Boga; Jezus zna jednak słabość człowieka. Obdarzeni tak wieloma darami Adam i Ewa grzeszyli; i niestety wszystkie ich dzieci są grzesznikami. Jezus Chrystus powiedział do apostołów: „Przyjmijcie Ducha Świętego. Tym, którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone; którym zatrzymacie, są zatrzymane” (J 20, 22-23).

2. Władza ta, z woli Jezusa Chrystusa, przeszła na Biskupów i Kapłanów. Święty Paweł mówi:  „On złożył w nas słowo pojednania. Jesteśmy więc posłani w zastępstwie Chrystusa jako przedstawiciele Boga, który przez nas zachęca. W zastępstwie Chrystusa prosimy więc: Pojednajcie się z Bogiem!” (por. 2 Kor 5, 19-21).

Wcielenie Syna Bożego jest tajemnicą zbawienia: „Przyszedł zbawić to, co zginęło” (Łk 19, 10). „Nie przyszedłem powołać sprawiedliwych, ale grzeszników” (Mt 9, 12; Mk 2, 17). „Lekarz nie jest potrzebny zdrowym, lecz chorym” (Mt 9, 12; Mk 2, 17). Jezus Chrystus ukrył się w postaci Dobrego Samarytanina. Zstąpił z Nieba, zbliżył się do człowieka i co więcej, sam stał się człowiekiem, aby człowieka uzdrowić. Na rany wylał wino i olej, opatrzył nieszczęśnika; później opiekę nad nim zlecił właścicielowi gospody, czyli Kościołowi, aby zajął się nim aż do momentu pełnego wyzdrowienia. W każdej parafii znajduje się nie tylko Chrzcielnica, ale także Konfesjonał. Niech będzie błogosławiony Pan nasz Jezus Chrystus! W Niebie, pośród dorosłych, o wiele więcej jest nawróconych niż niewinnych; więcej jest czerwonych szat pokutnych zanurzonych w ożywiającej Krwi Jezusa Chrystusa niż szat chrzcielnych, które zachowały swoją biel. Na wieki będą sławić miłosierdzie Serca Jezusa, który zaprasza wszystkich grzeszników: Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy cierpicie albo jesteście utrudzeni, a Ja was pokrzepię.

3. Dzięki Twojemu miłosierdziu, o Jezu, jeszcze nie jestem stracony. Od dłuższego czasu zasługuję na to, aby być w piekle. Ty mi wybaczyłeś. W Niebie nie będę, tak jak niewinni, sławił jednej łaski miłosierdzia; ale będę sławił niezliczone jego przejawy, równe liczbie przebaczonych mi grzechów. Cieszę się, że otrzymasz tę chwałę: gdyż zyskałeś grzesznika tak bardzo niegodnego i upartego. Teraz proszę, trzymaj mnie zawsze blisko siebie; jak zagubioną owcę nieś mnie na swoich ramionach: tylko Twoja łaska może mnie ustrzec przed Rachunek sumienia. - Posiadam wielki szacunek do Spowiedzi? Przystępuję do niej chętnie? Często? Mam żywą wiarę w skuteczność tego Sakramentu?

Postanowienie. - Będę się spowiadał systematycznie: z przekonaniem, że Pokuta jest jedyną szansą zbawienia, jaka mi pozostała.

Modlitwa. - Panie Jezu Chryste, przez zasługi błogosławionej Maryi zawsze Dziewicy oraz wszystkich moich Świętych patronów, niech będzie Tobie miłą każda moja spowiedź. Wylej swoje miłosierdzie na wszelkiego rodzaju niedoskonałości w moim rachunku sumienia, żalu za grzechy, postanowieniu, wyznaniu grzechów; z dobroci Twojego najsłodszego serca udzielaj mi zawsze jak najszerszego rozgrzeszenia, odpuszczenia i przebaczenia wszystkich moich win oraz kar. Który żyjesz i królujesz z Bogiem Ojcem i Duchem Świętym w niebie, gdzie rzesze grzeszników sławią Twoje wielkie miłosierdzie.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.