24 października - Święty Archanioł Rafał

„«Znajdź sobie zaufanego człowieka, który wyruszy z tobą, i odbierz te pieniądze, a kiedy powrócisz, wynagrodzimy go». Tobiasz poszedł, aby poszukać kogoś, kto by znał drogę, i wyruszył z nim do Medii. Wyszedł i zobaczył przed sobą anioła Rafała. Tobiasz nie wiedział, że jest to anioł Boży" (Tb 5,4-5).

1. Archanioł Rafał jest jednym z siedmiu, którzy nieustannie stoją przed obliczem Boga, aby składać mu kadzidło modlitwy i złoto ludzi. „Kiedy więc, Tobiaszu, nie wahałeś się wstać od zastawionego stołu i iść, aby pogrzebać zmarłego, ja zanosiłem do Pana twoją modlitwę”. Tobiasz stracił wzrok, ale Bóg posłał do niego tego Archanioła, którego imię oznacza „Bóg uzdrawia”, aby się o niego troszczył. Podobnie jak Anioł, o którym mówi Ewangelia, który zstępował z nieba, aby poruszyć wodę w sadzawce, dzięki czemu pierwszy chory, który obmył się w tej wodzie, doznawał uzdrowienia. Dlatego Kościół modli się tymi słowami: „Przyjdź, Archaniele, nam z pomocą, oddal od nas wszelkie zło, wspomóż swą siłą w naszych słabościach; ludzi złych i przewrotnych trzymaj z dala od wierzących, abyśmy wszyscy trwali jednomyślnie w jednej owczarni i nieustannie chronieni byli przez jednego Pasterza”.

2. Epistoła z Mszy św. mówi: „W tych dniach Anioł Rafał powiedział do Tobiasza: Słuszną jest rzeczą zachowywać tajemnice króla, jednak dzieła Boga trzeba rozgłaszać i ze czcią wysławiać. Czyńcie dobro, a ominie was zło. Lepsza modlitwa w prawdzie czy jałmużna wynikająca ze sprawiedliwości niż bogactwo zdobyte nieprawością. Lepiej rozdawać jałmużnę, niż gromadzić złoto. Jałmużna ratuje od śmierci i oczyszcza z wszelkiego grzechu. Kto rozdaje jałmużnę, ten będzie żył długo. Ci, którzy popełniają grzech i dopuszczają się niesprawiedliwości, są wrogami własnego życia. Wyjawię wam całą prawdę, a nie zataję przed wami niczego. Przecież wyjaśniłem wam i powiedziałem, że królewskie tajemnice należy zachowywać, a dzieła Boga chwalebnie rozgłaszać. Tak więc, kiedy ty i Sara modliliście się, to ja zanosiłem wasze modlitwy przed majestat Pana. Tak samo, gdy grzebałeś zmarłych. Gdy więc nie wahałeś się wstać od zastawionego stołu i iść, aby pogrzebać zmarłego, wtedy właśnie ja zostałem posłany do ciebie, żeby cię wystawić na próbę. A teraz posłał mnie Bóg, żebym uleczył ciebie i twoją synową Sarę. Ja jestem Rafał, jeden z siedmiu aniołów, którzy służą Panu i wchodzą przed Jego majestat”.

Jest to zgodne z nauczaniem Ewangelii:
„W owym czasie przypadało święto żydowskie i Jezus przybył do Jerozolimy. W Jerozolimie przy Owczej Bramie znajdowała się sadzawka, nazywana po hebrajsku Betesda, mająca pięć krużganków. W ich obrębie leżało wielu chorych, niewidomych, kulawych, sparaliżowanych. Od czasu do czasu zstępował anioł Pana do sadzawki i poruszał wodę. Kto pierwszy wszedł do wody po jej poruszeniu, zostawał uzdrowiony z każdej choroby”.

3. W tym dniu Kościół modli się tymi słowami: „Boże, któryś św. Rafała Archanioła dał słudze swemu Tobiaszowi za towarzysza podróży, daj nam, sługom swoim, aby nas zawsze otaczała jego opieka”.

Rachunek sumienia. - Jestem przekonany, że Aniołowie naprawdę działają i mają wpływ na to, co wydarza się w naszym życiu? Pokładam w nich ufność? Modlę się do nich?

Postanowienie. - Często będę odmawiał trzy razy Chwała Ojcu, oddając cześć Trójcy Świętej i prosząc o opiekę św. Michała, św. Rafała i św. Gabriela.

Modlitwa. - Panie Boże, racz nam zesłać na pomoc św. Rafała Archanioła, aby | pomógł nam uleczyć wszelkie choroby ciała i ducha. Wierzymy, że on jest jednym z duchów, którzy nieustannie przebywają w Twojej obecności w Niebie, dlatego przez jego ręce ofiarujemy Tobie nasze modlitwy, ofiary, zadośćuczynienia.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.