25 lipca - Sakramenty - II

„I jeśli przez upadek jednego człowieka, z jego powodu zapanowała śmierć, to tym bardziej ci, którzy dostąpili ogromu łaski i daru usprawiedliwienia, zapanują jako żyjący, dzięki jednemu, Jezusowi Chrystusowi" (Rz 5,17).

1. Są podstawowym środkiem danym nam przez Chrystusa dla naszego uświęcenia i zbawienia. Jezus Chrystus dokonał Odkupienia, a jego skutki docierają do dusz przede wszystkim przez Sakramenty. Są one kanałami, przez które krew Jezusa Chrystusa dociera do duszy.
Rytuał Rzymski mówi: Nie ma nic bardziej świętego i pożytecznego, nic bardziej wspaniałego i bardziej boskiego | niż Sakramenty ustanowione przez Jezusa Chrystusa dla zbawienia rodzaju ludzkiego.

2. Wartość Sakramentów można poznać lepiej, jeśli weźmie się je pod uwagę wszystkie razem. Są relikwiami Wcielenia, najcenniejszymi naczyniami, w których ukryte są Krew oraz zasługi Jezusa Chrystusa.
Są nieustannym i wiecznym działaniem Jezusa Chrystusa w mistycznym Ciele, którym jest Kościół. Poprzez ustanowione przez Jezusa Chrystusa Sakramenty oraz przez posługę Kapłanów Bóg daje duszom swoje życie oraz swoje cnoty. Są one źródłem wody żywej, która wypływa z przebitego boku Jezusa Chrystusa: do Sakramentów można odnieść słowa Izajasza: „Z radością będziecie czerpać wodę ze źródła ran Zbawiciela”.
Są lekarstwem dla zranionej duszy; podobnie jak oliwa i wino dla ewangelicznego Samarytanina. Dzięki Sakramentom Jezus Chrystus leczy i uzdrawia choroby naszych dusz. Są to zewnętrzne więzy, dzięki którym wierni tworzą jedno ciało i jedną wspólnotę.

3. Boski Zbawicielu dziękuję, że w swoim wielkim miłosierdziu ustanowiłeś widzialne i wieczne znaki, które pokazują i udzielają naszym duszom życia duchowego. Dziękuję, że powołałeś mnie do tego, abym przyjmował Sakramenty, zanim jeszcze zrozumiałem ich znaczenie. To dzięki Twojej dobroci mogłem urodzić się na łonie Kościoła katolickiego. Dziękuję Ci za władzę, jaką dałeś swoim sługom w udzielaniu Sakramentów.

Rachunek sumienia. - Wystarczająco dobrze poznałem znaczenie i wartość Sakramentów? Znam ich istotę, skutki, dyspozycje? Jestem przekonany, że są one środkiem korzystania z owoców Męki? Mam dla nich należny szacunek? Uznaję je za główne środki zbawienia? Czy może większą ufność pokładam w jakiejś modlitwie czy osobistej praktyce?

Postanowienie. - Chcę dobrze i uważnie przeczytać Sakramentarz łacińsko-włoski, aby zrozumieć znacznie modlitw, formuł oraz rytów różnych Sakramentów.

Modlitwa. - Czym się Panu odwdzięczę za wszystko, co mi wyświadczy. W pełni będę korzystał z najwspanialszych darów, jakimi są Sakramenty.
Niech Ciało, którym się karmię, uświęci moją duszę; niech zawsze broni mnie od grzechu; niech pomnoży moje życie duchowe. Nie chcę już nigdy więcej naruszyć jedności ustanowionej pomiędzy Bogiem a mną; z Jezusem w życiu, w śmierci, w wieczności. Jezus jest ze mną, a ja jestem z Nim.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.