29 czerwca - Św. Ap. Piotra i Pawła

"Miejsce twoich ojców zajmą synowie, ustanowisz ich książętami po całej ziemi. Wspominać będą swe imię przez wszystkie pokolenia; narody będą cię sławić zawsze i na wieki" (Ps 45, 17-18).

1. Święci Piotr i Paweł zostali zjednoczeni przez Boga w apostolstwie, zjednoczeni w męczeństwie, zjednoczeni w chwale na ziemi i w Niebie. Dziś w sposób szczególny czcimy św. Piotra, a w nim Papieża.

"W owym czasie, gdy Jezus przyszedł w okolice Cezarei Filipowej, zapytał swoich uczniów: "Co mówią ludzie? Kim według nich jest Syn Człowieczy?". A oni odpowiedzieli: "Mówią, że jest Janem Chrzcicielem, inni - że Eliaszem, a jeszcze inni - że Jeremiaszem lub którymś z proroków". Zapytał ich: "A według was, kim jestem?". Wtedy Szymon Piotr odpowiedział: "Szczęśliwy jesteś, Szymonie, synu Jony, gdyż nie poznałeś tego ludzką mocą ale objawił ci to mój Ojciec, który jest w niebie. Ja zaś mówię tobie, że ty jesteś Skałą. Na tej Skale zbuduję mój Kościół, a potęga piekła go nie zwycięży. Tobie dam klucze królestwa niebieskiego. Cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie" (Mt 16, 13-19).

2. Jezus zadaje uczniom pytanie:  "Co mówią ludzie? Kim według nich jestem?". Apostołowie, odpowiadając na postawione pytanie, przedstawiają Jezusowi Chrystusowi różne opinie, jakie ludzie mają na Jego temat. "Mówią, że jest Janem Chrzcicielem, inni - że Eliaszem, a jeszcze inni - że Jeremiasze lub którymś z proroków" (Mt 16, 14). Te porównania były już wielkim podziwem i czcią okazywanym osobie Jezusa Chrystusa, ale zupełnie inna w swej istocie jest wiara apostołów: tę wiarę wyznaje Piotr. Rzeczywiście Jezus jeszcze raz pyta: "A według was kim jestem?" (Mt 16, 15).

Chcąc dać świadectwo wiary całego kolegium apostolskiego, głos zabiera Piotr. Zawsze będzie to Piotr, w osobie swoich następów, którzy aż do skończenia świata będę deklarować to, w co należy wierzyć, co jest wiarą Kościoła. Mówi: "Ty jesteś Chrystusem, Synem Boga żywego" (Mt 16, 16). Zatem: nie jest prorokiem; ale jest Chrystusem zapowiedzianym przez proroków: nie jest świętym, ale jest Świętym pośród świętych, prawdziwym Synem Boga. Jezusowi spodobała się ta odpowiedź i wyraźnie ją potwierdził: "Szczęśliwy jesteś, Szymonie, synu Jony, gdyż nie poznałeś tego ludzką mocą, ale objawił ci to mój Ojciec, który jest w niebie" (Mt 16, 17). Zatem jest to prawda; to, co powiedziałeś, pochodzi od Boga, a On nigdy nie kłamie.

Później Jezus Chrystus objawia Piotrowi to, jaką rolę będzie musiał podjąć: "Ja zaś mówię tobie, że ty jesteś Skałą. Na tej Skale zbuduję mój Kościół" (Mt 16, 18). Kościół jest porównywany do budowli, która będzie się opierać na Piotrze.

"Potęga piekła gonie zwycięży" (Mt 16, 18). Potęga, czyli moce, władze piekielne nigdy nie zwyciężą Kościoła. Dwadzieścia wieków historii jest potwierdzeniem prawdziwości Bożej obietnicy. Aby było inaczej, musiałoby zabraknąć wiary albo hierarchii katolickiej z prymatem Piotra, albo jedności zdrowej części ludu chrześcijańskiego z Papieżem; są to rzeczy, które nigdy się nie zdarzą.

"Tobie dam klucze królestwa niebieskiego. Cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie" (Mt 16, 19). Piotr będzie miał więc w Kościele pełnię władzy. Obietnica została wypełniona, kiedy Jezus powiedział do Piotra: Paś owce moje; paś baranki moje.

Papieżowi jesteśmy winni: posłuszeństwo, miłość, współpracę, modlitwę.

3. Panie, otocz swoją opieką naszego Ojca Świętego; bądź jego światłem, jego siłą, jego pocieszeniem.

Rachunek sumienia. - Jestem posłuszny poleceniom Papieża? Uczestniczę w troskach i radościach Wikariusza Jezusa Chrystusa? Chętnie praktykuję apostolstwo współpracy z Kościołem? Modlę się za Papieża?

Postanowienie. - Zawsze chętnie i z miłością będę czytał dokumenty wydawane przez Papieża.

Modlitwa. - Módlmy się za naszego Papieża N.N.: niech Pan go zachowa, niech da mu życie i niech uczyni go szczęśliwym tu na ziemi oraz niech nigdy nie wyda go w ręce jego nieprzyjaciół".

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.