3 sierpnia - Bierzmowanie - IV

„Nie przestaję za was dziękować. Pamiętam o was w moich modlitwach, aby Bóg naszego Pana, Jezusa Chrystusa, Ojciec chwały, dał wam ducha mądrości i objawienia, byście Go lepiej poznali. Niech da wam światłe oczy serca, abyście wiedzieli, czym jest nadzieja Jego powołania, czym bogactwo chwały Jego dziedzictwa w świętych" (Ef 1,16-18).

1. W świętym oleju namaszczenia oprócz oliwy jest również trochę balsamu. Jest to balsam pachnący dzięki zawartym w nim substancjom zapachowym. Tak św. Paweł mówi o chrześcijanach: „Dla Boga jesteśmy miłą wonią Chrystusa” (2 Kor 2, 15). Zawsze chrześcijanin musi rozsiewać wokół siebie zapach ewangelicznych cnót. Na dobry przykład składają się: dobre słowa, prawe działanie, słowa budujące, życie szczerze chrześcijańskie. W każdym środowisku ciała ciepłe lub zimne muszą dostosować swoją temperaturę do otoczenia: a z drugiej strony piec potrafi rozgrzać całe pomieszczenie, a klimatyzator schłodzić. Tak samo pobożna osoba może zapalić swoją gorliwością całą wspólnotę; osoba zła jest natomiast zgorszeniem dla wszystkich, wśród których przebywa.

2. Święty Paweł swojemu uczniowi Tymoteuszowi zaleca: „Niech biorą z ciebie przykład w mowie, w postępowaniu, w miłości, w wierze i czystości” (1 Tm 4, 12). A do Tytusa pisze: „Ty sam bądź wzorem dobrych czynów” (Tt 2, 7).
Przykład jest bardziej skutecznym sposobem działania niż kazanie. Dobra argumentacja wychodzi z oświeconego umysłu i jest światłem dla umysłu słuchacza. Natomiast przykład życia chrześcijańskiego | wychodzi z całego człowieka; i ma moc pozyskać całego człowieka. Przekonuje rozum, podbija serce, utrwala dobre zwyczaje.
Jezus Chrystus najpierw dawał przykład, dopiero potem nauczał. Święty Paweł wystosował do swoich uczniów takie zaproszenie: „Naśladujcie mnie, bo ja naśladuję Chrystusa” (por. 1 Kor 4, 16). Wielu jest świętych, którzy niczego albo prawie niczego nie napisali ani nie powiedzieli: a jednak w swoim czasie wywarli ogromny i skuteczny wpływ na ludzi. I przeciwnie: wiele jest osób zimnych, siejących zgorszenie, które mają fatalny i zgubny wpływ na swoje środowisko.

3. Boskie Serce Jezusa, Ty zapraszasz nas, abyśmy od Ciebie uczyli się pokory i łagodności. Udziel nam łaski, abyśmy także i my mogli być zbudowaniem dla bliźniego przez przykład życia pełnego wiary, miłości i cierpliwości. Zmiłuj się nad nami: przebacz nam nasze grzechy, miej miłosierdzie również nad tymi, którzy zbłądzili z naszego powodu. Błogosławiony kto wszędzie sieje prawdę i dobro! „Błogosławione stopy tych, którzy zwiastują dobro i pokój” (por. Rz 10, 15).

Rachunek sumienia. - Czy moje postępowanie może być wzorem? Czy nigdy nie zgorszyłem rówieśników? Najmniejszych?

Postanowienie. - Zawsze chcę mieć w pamięci słowa Jezusa: biada temu, kto byłby przyczyną zgorszenia dla jednego z najmniejszych! Lepiej by było dla niego, gdyby zawiązano mu kamień u szyi i wrzucono do morza.

Modlitwa. - Mój Boże, wiem, że kiedy stanę przed Tobą, czekając na sąd, pokażesz mi wszystkie skutki, jakie przykład mojego życia wywarł na innych duszach. Skutki, które zaistniały przede wszystkim w osobach mi najbliższych; następnie w osobach mniej bliskich; dobre przykłady bezpośrednie i pośrednie. Poznam wtedy także zły wpływ, który miałem na innych ludzi z powodu mojego życia, które było letnie; który wywarły moje słowa, zachowanie, złe uczynki. "Od gniewu Twego zachowaj mnie, Panie". Moją jedyną i pewną ucieczką jest Twoje miłosierne Serce, o Jezu.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.