5 grudnia - Maryja Matka predestynowana

„Pan stworzył mnie u początku swej drogi jako pierwsze ze swych dzieł w pradawnych czasach. Zostałam ustanowiona przed wiekami, od początku, wraz z powstaniem ziemi. Zostałam zrodzona, gdy nie było jeszcze morskich głębin, kiedy jeszcze nie istniały źródła tryskające wodą. Zanim były osadzone góry, przed pagórkami zostałam zrodzona" (Prz 8,22-25).

1. Pan w dziele stworzenia przewidział Maryję jako Arcydzieło swojej wszechmocy i miłości: „Pan stworzył mnie u początku swej drogi jako pierwsze ze swych dzieł w pradawnych czasach. Zostałam ustanowiona przed wiekami, od początku, wraz z powstaniem ziemi” (Prz 8, 23).
Wszystkie byty, ze względu na stopień swojej doskonałości, umieszczone są na wielkich schodach; na najwyższym ich stopniu, ze względu na wyjątkowość swoich darów naturalnych oraz łaski, stoi Maryja. Ojciec, Syn i Duch współzawodniczą w obsypywaniu Jej bogactwami i ogłaszaniu Ją Królową stworzenia.

2. W dziele Wcielenia i Odkupienia Maryja jest naznaczona jako Matka Zbawiciela. Sam Bóg o tym mówi: „Wprowadzam nieprzyjaźń między tobą (wężem) a kobietą, między | twoim potomstwem a jej potomstwem. Ono zdepcze ci głowę, a ty zranisz mu piętę (Rdz 3, 15).
Izajasz opisuje ją jako cud Boga: Matkę i Dziewicę: „Oto panna pocznie i porodzi syna, i nada mu imię Emmanuel” (Iz 7, 14).
O Maryi powiedziane jest w Piśmie Świętym: „Wyrośnie gałąź a z pnia Jessego, wypuści się pęd z jego korzenia (Iz 11, 1) .
W Starym Testamencie znajdujemy piękne symbole Maryi: drzewo oliwne, róża, lilia, słońce, Ester, Arka Przymierza, Arka Noego; Laska Aarona.

3. Mamy naśladować Pana jak najbardziej kochające dzieci. Jeśli Bóg tak bardzo uhonorował Maryję, to tym większą cześć my Jej oddajmy. Czcijmy Ją jako umiłowaną córkę Ojca; jako Matkę Syna Bożego; jako Oblubienicę Ducha Świętego.

Rachunek sumienia. - Czy dobrze poznałem Maryję? Czytam, odczuwam, medytuję Jej wielkie przywileje? Jestem przekonany, ze naśladowanie Maryi oznacza moje wyniesienie do Boga i to, ze znajdzie we mnie upodobanie? Czy w modlitwie opieram się na Jej wstawiennictwie?

Postanowienie. - Maryja w moim umyśle, Maryja w moim sercu, Maryja w moim życiu.

Modlitwa. - Panie Jezu Chryste, Ty dałeś nam swoją Rodzicielkę Maryję za Matkę i udzieliłeś Jej tak wielkiej mocy i miłosierdzia, udziel nam łaski, aby nasze myśli i serca zawsze na Nią zwrócone były: w całym życiu naszym, a szczególnie w chwili śmierci; abyśmy mogli otrzymać wspaniałe owoce Twojego odkupienia.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła,  Częstochowa 2014.