5 maja - Miłość - V

"Miłość niech będzie nieobłudna. Unikajcie zła, przylgnijcie do dobra. Serdeczni w braterskiej miłości wzajemnie się wyprzedzajcie w okazywaniu szacunku. Nie traćcie gorliwości, bądźcie płomiennego ducha, służcie Panu. Radujcie się nadzieją, w ucisku bądźcie cierpliwi, w modlitwie wytrwali" (Rz 12, 9-12).

1. Miłość doskonała jest: nadprzyrodzona, ponieważ dzięki niej widzimy Jezusa Chrystusa żyjącego w bliźnich, "in omnibus Christus" (Kol 3, 11), powszechna, ponieważ nie ma względu na osoby; wspaniałomyślna, ponieważ nie ma innych granic, jak tylko granica możliwości; aktywna, ponieważ przejawia się przede wszystkim w działaniu.

W pierwszej kolejności miłość bliźniego stroni od zła. W umyśle: zapobiega nierozważnym i pochopnym sądom, nie ocenia i nie potępia braci z pozorów, z niedorzecznych powodów, bez dobrego poznania intencji; bazując na nieuzasadnionych podejrzeniach. W uczuciach: unika antypatii czy chorych przyjaźni, które, jeśli jest na nie zgoda, często stają się prawdziwym brakiem | miłości; wyklucza rywalizację, nienawiść, zazdrość, które ranią serce i często są również przyczyną słów i czynów, które nie podobają się Panu i zabierają pokój. W słowach: zapobiega kłótniom i sporom oraz pełnym pychy jałowym dyskusjom, w których każdy chce tryumfować, dowodząc swoich racji i upokarzając bliźniego, stąd biorą się: niezgoda, fałszywe relacje, niesprawiedliwa krytyka, powód do waśni i budowania podziałów w rodzinie chrześcijańskiej, i jeszcze: słowa szorstkie, uszczypliwe, drwiny, pogarda i lekceważenie, które powodują i budują nieprzyjaźń.

2. Pan w bardzo mocnych słowach zwracał się do gorszycieli: „Biada temu, kto stanie się powodem upadku choćby jednego z tych najmniejszych: lepiej byłoby dla niego, gdyby mu przywiązano do szyi kamień młyński i wrzucono do morza” (Łk 17, 2). Zgorszenie może mieć swoje źródło w mowie sprzeciwiającej się wierze czy którejkolwiek z cnót, w działaniu będącym okazją do upadku moralnego dusz. Święty Paweł chce, aby unikano także tych słów i czynów, które same w sobie są moralnie obojętne, ale z racji braku wiedzy czy słabości brata mogą stać się przyczyną zła. Chce on, aby najlepiej wykształceni byli świadomi skrupułów i obaw bliźniego: „Zwróćcie uwagę na to, by nie dawać bratu powodu do potknięcia się lub upadku (Rz 14, 13).

3. Należy unikać wszelkiego rodzaju przejawu zemsty w słowach i czynach, ponieważ: „Jeśli bowiem darujecie ludziom ich przewinienia, to również i wam daruje Ojciec | Niebieski. Lecz jeśli nie darujecie ludziom, to i wasz Ojciec nie daruje wam przewinień (Mt 6, 14). Rzeczywiście modlimy się do Niego w ten sposób: „Daruj nam nasze winy, jak i my darowaliśmy naszym winowajcom” (Mt 6, 12). Bossuet mówi: „Pierwszym darem, jaki powinno się ofiarować Bogu, jest serce czyste wolne od jakiejkolwiek oziębłości i nieprzyjaźni względem brata”.

Święty Paweł mówi wyraźnie: „Niech słońce nie zachodzi nad waszym gniewem” (Ef 4, 26). Święty człowiek powiedział: „Nie myślcie, że wasz przeciwnik jest gorszy od was, ty jako pierwszy musisz zrobić krok w jego kierunku: bo Jezus Chrystus jako pierwszy ukazał dobroć i przebaczenie tym, którzy przybili Go do krzyża oraz Żydom i donośnym głosem zawołał: «Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą co czynią»” (Łk 23, 34).

Rachunek sumienia: Dobrze znam grzechy przeciwne miłości? Brzydzę się ich? Unikam myśli, uczuć, słów, dzieł przeciwnych tej cnocie?

Postanowienie. - Z wielką uwagą będę czuwał, bo wiem, że niedoskonałość w miłości bliźniego dotyka brata i rani Serce Boga.

Modlitwa. - Mój Boże, Ty jesteś miłością i to wszystko, co buduje miłość, bardzo Ci się podoba i jest fundamentem Twojej obecności w nas. To wszystko, co niszczy, obraża miłość, uniemożliwia Twoją w nas obecność Udziel nam łaski kochania braci w sposób pełen delikatności. Abyśmy stale myśleli o dobru innych; abyśmy dobrze potrafili osądzić wszystkich; abyśmy o wszystkich dobrze mówili; abyśmy wszystkim świadczyli dobro.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.