5 marca - Drogi grzechu

"Powróć do Pana i odrzuć grzechy! Módl się przed Nim, a usuniesz przeszkody! Wróć do Najwyższego, odwróć się od nieprawości" (Syr 17, 25-26).

1. Do grzechu nie dotarłem w jednym momencie; nie rzuciłem się nagle w jego głębię. Raczej postawiłem stopę na śliskiej ścieżce i powoli zszedłem na dno przepaści. Pamiętam, że udało mi się wstać po młodzieńczych upadkach, zmyłem swoje winy. Mocnymi ruchami skrzydeł uniosłem się do góry, opanowałem zmysły, ustabilizowałem wolę, zbliżyłem się do mojego Boga. Ale zapomniałem, że życie jest walką; że należy iść pod prąd; że nigdy nie można zaprzestać wysiłku koniecznego do bycia wytrwałym.

Ale wysiłek stawał się coraz mniejszy; grzech pochwycił mnie na nowo. Przez brak czujności wpadłem w sidła zmysłów. Umiłowanie wolności potrafi ugrać swoje przy każdym rodzaju dyscypliny. Później środowisko niejako usprawiedliwiało moje kiepskie życie, przykład, zachowania innych dopełniły dzieła.

2. Jedyną deską ratunku może być modlitwa; ale modlitwa prawdziwa. A moja modlitwa była już bardzo mierna! Pycha wiele razy mnie oszukała; czułem się niemal nieomylny, nie do pokonania. Zatem, straciwszy lęk przed niebezpieczeństwem, grzechem i nieprzyjaciółmi zbawienia, nie modliłem się. Mało praktyk pobożnościowych, zazwyczaj zaniedbane; zawsze odprawiane w sposób mechaniczny, bez przekonania. Ograniczyłem moją pracę do tego, co nie wymagało poświęcenia; łudziłem się, że ta praca, która dawała mi jakąś satysfakcję, zwalnia mnie od prawdziwej pracy mającej na celu rozwój duchowy... I jestem tu, dokąd mnie to zaprowadziło.

3. Panie, muszę podjąć wysiłek dwóch tylko rzeczy, jakie mi pozostały do zrobienia, abym mógł stanąć na nogi. Czyli: dobra spowiedź, której towarzyszyć będzie prawdziwe nawrócenie, aby zrzucić kajdany złych przyzwyczajeń. I druga rzecz; umocnić, utrwalić moją decyzję, dzięki stałemu wysiłkowi. Wysiłek ten będzie zastawem pod moje wieczne zbawienie.

Rachunek sumienia. - Co przyczyniło się do mojego upadku? Wśród wymienionych wyżej przyczyn grzechu, która dominuje we mnie?

Postanowienie. - Zaufanie Bogu musi stanąć wyżej niż moje upokorzenie.

Modlitwa. - Panie, spraw, abym zechciał usłyszeć ostrzeżenia świętych nauczycieli duchowości: "Bądź uważny, nie pokładaj ufności w nabytej cnocie, uważaj, żebyś nie upadł. Abyś mógł latać, nie przestawaj ruszać skrzydłami, bo jak tylko odpuścisz na chwilę, twój ciężar ściągnie cię na ziemię. Niebo należy do zwycięzców; piekło do pokonanych. Age contra (działaj przeciw), przeciwko głosom naturalnych skłonności. Zgodnie z poruszeniami i wewnętrznym głosem Ducha Świętego.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.