7 czerwca - Boski Mistrz - I

"Duch Pana Boga nade mną, bo Pan mnie namaścił, abym ubogim głosił dobrą nowinę. Posłał mnie, abym opatrzył rany złamanych na duchu, abym ogłosił więźniom wyzwolenie, a zniewolonych uczynił wolnymi" (Iz 61, 1).

1. Jezus Chrystus był Mistrzem zapowiedzianym przez Proroków. Mojżesz wskazuje na niego w taki sposób: "Pan wzbudzi pośród was proroka... Jego będziesz słuchał..." (Pwt 18, 15). Izajasz przepowiada: "Wiele ludów przyjdzie i powie: "Przyjdźcie... on nas nauczy" (Por. Iz 2, 3nn).

On jest Mistrzem z natury: rzeczywiście jest samą Prawdą; ta prawda jest komunikatywna, możliwa do przekazania. Syn Boży uczynił człowieka rozumnym: "oświeca każdego człowieka" (J 1, 9). Słowo stało się ciałem, aby nauczać. Święty Paweł mówi, że Bóg mówił już w Starym Testamencie wielokrotnie i na wiele sposobów przez Proroków, ale w tych dniach ostatnich przemówił przez swojego Syna (List do Hebrajczyków).

On jest Mistrzem doskonałym: nie można Go oszukać, ani On sam nie oszukuje; naucza, posługując się słowem, ale wcześniej daje przykład; następnie udziela łaski, abyśmy uwierzyli w Jego naukę i poszli za Jego przykładem.

2. Takim się ukazał: Jego nauka nigdy nie może być obalona; nauczał jak ktoś, kto ma prawo do tego, aby mu wierzono, kto ma prawo do tego, aby być mu posłusznym: "W Jego mowie była niezwykła moc, jakiej  nie posiadali nauczyciele Pisma i faryzeusze" (Mt 7, 29); potwierdzał swoją naukę Bożymi cudami.

Takim się ogłosił: "Jednego macie tylko Nauczyciela: Chrystusa" (Mt 23, 8). Co więcej, zadeklarował, że "Nazywacie Mnie Nauczycielem i Panem słusznie mówicie, bo nim jestem" (J 13, 13). I takim Go poznali. Nikodem powiedział do Niego: "Rabbi, wiemy, że przybyłeś od Boga jako nauczyciel" (J 3, 2). Faryzeusze mówili do Niego: "Nauczycielu, wiem, że jesteś prawdomówny...) (Mt 22, 16; Mk 12, 14). "Czy was Nauczyciel nie płaci podatku"? (Mt 17, 25). Jego doktryna jest doktryną Ojca: "Moja nauka nie jest moja, lecz pochodzi od Tego który mnie posłał" (J 7, 16): zatem jest Boża. Jezus wyłożył ją bardzo dokładnie i prawdziwie. On jest Mistrzem jedynym: jego apostołowie powtarzają to, co od Niego usłyszeli: dlatego słuchanie Jezusa Chrystusa i słuchanie kapłana jest tym samym: "Kto was słucha, mnie słucha" (Łk 10, 16).

3. W dniu Przemienienia Jezus Chrystus otrzymał uroczyste zapewnienie Ojca. Wyszedł na górę, aby się modlić. Modlitwa trwała całą noc. Tam w czasie modlitwy przemienił się: Jego twarz jaśniała jak słońce. Świadectwo o Nim dali Mojżesz jako reprezentant prawa oraz Eliasz jako reprezentant proroków, czyli Starego Testamentu. Tam zaczął się Nowy Testament: czyli nowe prawo, nowe obietnice, nowa wiara; Piotr reprezentuje wiarę, Jakub dzieła, Jan miłość. I usłyszano głos Ojca: "To jest mój Syn umiłowany, którego sobie upodobałem. Jego słuchajcie!". Jezus Chrystus znajduje się pomiędzy dwoma testamentami: wypełnia stary i otwiera nowy. 

Rachunek sumienia. - Wierzę mocno w to, że Jezus Chrystus jest Boskim Mistrzem? Medytuję Jego słowa? Naśladuję Jego przykłady?

Postanowienie. - Z miłością przeczytam historię życia Jezusa Chrystusa.

Modlitwa.
Niedziela - Najukochańszy mój Panie Jezu, udziel mi swojej łaski, abym mógł Cię kochać.
Poniedziałek - Najukochańszy mój Panie Jezus, chcę Ciebie kochać, ale bez Twojej pomocy nie potrafię.
Wtorek - Jezu, mój Panie, rozpal we mnie swoją miłość.
Środa - O słodka miłości mojego Jezusa, wlej we mnie Twoją delikatną łagodność, najgłębszą pokorę, abym mógł umrzeć z miłości do Ciebie.
Czwartek - Pozwól mi, Panie, doświadczyć jakiegoś cierpienia, wzorując się na przykładzie Twojej miłości do mnie.
Piątek - (Klęcząc przez krucyfiksem): Panie Jezu, przez mnie ukrzyżowany i przybity gwoźdźmi, przyjdź i zamieszkaj we mnie, aby Twoje gwoździe przebiły również moje ciało, abym pragnął być ukrzyżowany za Ciebie.
Sobota - Najukochańszy mój Jezu, który odpocząłeś w siódmym dniu, kiedy zobaczę Twoje uwielbioną twarz, spraw aby ja, pielgrzym z laski Twojego miłosierdzia, mógł odpoczywać wraz z Tobą w wiecznej radości. Amen. (św. Bernardyn ze Sieny)

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.