7 września - Modlitwa - I

„To nie wy wybraliście Mnie, lecz Ja wybrałem was i Ja wyznaczyłem was, abyście szli, przynosili owoc i aby wasz owoc był trwały; aby mój Ojciec dał wam wszystko, o co Go poprosicie w moje imię" (J 15,16).

1. Pan pragnie, aby wszyscy ludzie dostąpili zbawienia i dlatego wszystkim daje łaskę modlitwy. Naprawdę jest ona środkiem koniecznym do osiągnięcia zbawienia. Wszyscy otrzymują ten dar od Pana. Takie jest nauczanie Kościoła: musimy zachowywać przykazanie Boga, które jesteśmy w stanie wypełnić i modlić się, ilekroć napotykamy trudności. Z łaską Boga nie ma rzeczy niemożliwych. Święty Augustyn mówi: pośród przykazań są takie, które łatwo można zachować, i tych musimy przestrzegać. Inne są trudne, więc musimy się modlić; wówczas będziemy w stanie zachować również i te.

Święty Alfons pisze: Wszystkie przykazania | można zachować, o ile korzysta się z wielkiej pomocy modlitwy. Bóg, który jest mądry i dobry, nie kładzie na nasze ramiona ciężarów, których nie jesteśmy w stanie nieść. Co więcej, jeśli dusza obfituje w modlitwę, Bóg obfituje w łaskę; dusza doświadcza, że jarzmo Boga jest słodkie, a jego ciężar lekki.

2. Święty Paweł przypomina nam: „Bóg, który jest wierny, nie pozwoli, byście byli kuszeni ponad siły, lecz dopuszczając pokusę, wskaże sposób jej przezwyciężenia” (1 Kor 10, 13). Święci Tomasz i Alfons mówią, że wierność Boga polega właśnie na tym, że pomaga On każdemu, kto w chwili próby ucieka się do Niego. Czymś wielce trudnym byłaby prezentacja Bożych przykazań komuś, kto uderzył nas tak w prawy policzek, jak i w lewy, czynienie dobra wobec kogoś, kto jest naszym prześladowcą; zachowanie doskonałej wstrzemięźliwości, posłuszeństwo wobec przełożonych, którzy są źli i niesprawiedliwi. Jednak Jezus modlił się w Ogrodzie Oliwnym; św. Szczepan modlił się; św. Wawrzyniec modlił się; Święci modlili się; wiele dobrych dusz każdego dnia zanosi swoje modlitwy; i w ten sposób mogli dokonać i nadal dokonują heroicznych dzieł, których nie można dokonać jedynie ludzkimi siłami.

Bóg wiele żąda od wszystkich. Dlatego św. Jan Chryzostom mówi: „Nikt nie może czuć się usprawiedliwiony, bo uległ diabłu, ponieważ przestał się modlić, a przecież mógł kontynuować”. Święty Augustyn dodaje jeszcze: „Nie ma żadnej winy w niewiedzy na temat tego, czego człowiek nie mógł się nauczyć, ale wielką winą jest lenistwo w modlitwie”. Co znaczy Boże polecenie: „Pukajcie, szukajcie, proście”? (Mt 7,7). Jest czymś oczywistym, że będziemy w stanie zachować Boże prawo, jeśli rzeczywiście tego pragniemy i nieustannie prosimy o to Pana.

Podobnie jak w życiu naturalnym Pan nie sadza nas przy zastawionym stole, ale daje nam wszelkie środki potrzebne ku temu, żeby na stole pojawiło się wszystko, co potrzebne; tak w życiu duchowym daje nam wszelkie środki, z których z wielką gorliwością musimy korzystać: Sakramenty, sakramentalia, medytacje, Różańce, akty strzeliste.

3. Dziękuję Ci, o Panie, za wielki dar modlitwy i rozumiem Twoje słowa: Miejcie ufność w waszym Bogu, wszystkie narody, które boicie się Pana, w Nim złóżcie swoją nadzieję. Ponieważ, kto we Mnie złoży swoją ufność, tego Ja uwolnię, będę go chronił i obdarzę go chwałą. Miejcie nadzieję w łasce, jaka została wam dana. W nadziei zostali zbawieni. W odniesieniu do Bożych obietnic nie może być nawet cienia wątpliwości.

Rachunek sumienia. - Odpowiadam na łaskę modlitwy, jaką Pan nieustannie mi daje? Modlę się wytrwale i powierzam się Bogu w chwilach zniechęcenia i trudności? Jak tłumaczę swoje upadki?

Postanowienie. - Jestem pewien, że jeśli chcę, to mogę się zbawić i otrzymać wszystkie konieczne łaski: na zawsze chcę zachować tę cnotę.

Modlitwa. - Wierzę w to, czego uczy mnie Kościół. „Wszyscy muszą dążyć do uzyskania niezłomnej nadziei pokładanej w Panu”. Mimo to wiem, że zawsze powinienem lękać się mojej słabości; i to właśnie ze względu na nią z większą wytrwałością będę szukał Bożej pomocy, aby moja niestałość przekształciła się w cnotę wytrwałości. Otuchy dodają mi \ słowa św. Bernarda: „Rozważam trzy cnoty, na których opiera się moja nadzieja: miłość wyrażająca się w uznaniu mnie dzieckiem Bożym; prawda Bożych obietnic; Wszechmoc Boga w wysłuchiwaniu każdego, kto się modli”.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.