8 lipca - Gorliwość Jezusa - VI

"Potem rzekł: "Oto moje słowa, które powiedziałem do was, gdy byłem jeszcze z wami: Musi wypełnić się wszystko, co jest napisane o Mnie w Prawie Mojżesza, u Proroków i w Psalmach". Wtedy rozjaśnił im umysł, aby rozumieli Pisma. I powiedział: "Tak jest napisane: Chrystus będzie cierpiał, a trzeciego dnia zmartwychwstanie i w Jego imię zostanie ogłoszone nawrócenie na odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, rozpoczynając od Jeruzalem" (Łk 24, 44-47).

1. Apostolstwo Sakramentów. To ono daje i umacnia życie dusz. Inne apostolstwa służą jako środek prowadzący do jedności z Bogiem, która w sposób szczególny realizuje się w Sakramentach.

W jednym miejscu Ewangelia mówi, że Jezus chrzcił (J 3, 22), ale generalnie nie udzielał Sakramentów. Jezus udzielał duszom łask w sposób bezpośredni.

Ale bym tym, który ustanowił Sakramenty. "Idźcie... Udzielajcie chrztu" (Mt 28, 19).; "Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone" (J 20, 23), "to czyńcie (Konsekracja Eucharystii) na moją pamiątkę" (Łk 22, 19).

On udziela sakramentów w każdym czasie, ponieważ jest najwyższym szafarzem. To on, przez widzialny ryt, wlewa łaskę: każdy kapłan jest narzędziem i szafarzem drugorzędnym. Ktokolwiek udziela Chrztu, "to Chrystus chrzci" (J 1, 33). Kapłan użycza Mu tylko swoich ust, dłoni: Jezus Chrystus sprawia, że krew z Jego serca płynie do dusz.

2. Apostolstwo Pisma Świętego i Wydawnictw. Księgi Starego i Nowego Testamentu są dziełem Ducha Świętego. Pismo Święte można nazwać listem napisanym przez Boga do ludzi, gotowy do pełnienia wszelkich dobrych dzieł, w duchu św. Pawła. Czytanie Pisma Świętego oznacza naukę spraw Bożych; rozpowszechnianie Biblii jest wielkim Apostolstwem. Jezus Chrystus, wchodząc do synagogi w Nazarecie, czytał Pisma: był to fragment mówiący o Mesjaszu. Następnie wytłumaczył jest znaczenie (por. Łk 4, 16-30). Po swoim zmartwychwstaniu, towarzysząc dwóm bardzo smutnym i zniechęconym uczniom idącym do Emaus, opierając się na przykładach z Pisma Świętego, wytłumaczył, że Mesjasz musiał cierpieć, umrzeć, zmartwychwstać. Kiedy potem, jedząc posiłek, poznali Go, powiedzieli: Czy serce nie rozpalało się w nas, gdy rozmawiał z nami w drodze i wyjaśniał nam Pisma?" (Łk 24, 32).

Jezus nakłaniał do czytania Pisma Świętego. Mówił: "Zgłębiajcie Pisma, one świadczą o Mnie" (J 5, 39).

Chciał, aby Jego Ewangelia została zapisana, chociaż apostołem nakazał jedynie przepowiadanie ustne. Pisma Nowego Testamentu musiały potwierdzić to, co zostało zapisane w Starym Testamencie. Bóg podął działanie: także Nowy Testament jest słowem Bożym, natchnionym przez Ducha i Syna.

Boski Mistrz często odwoływał się do Pisma Świętego: "Napisane jest, że nie samym chlebem żyje człowiek; napisane jest: nie będziesz wystawiał swojego Pana na próbę; napisane jest, że jedynie Boga należy czcić i tylko Jemu służyć; napisane jest: mój dom jest domem modlitwy; Syn człowieczy musi umrzeć, jak mówi Pismo; napisane jest, że owce bez Pasterza rozproszą się, nie czytaliście tego, co jest napisane? (mówił o małżeństwie); co jest zapisane w prawie? Konieczne jest, aby wypełniło się to, co jest zapisane...".

3. Czy znajdujemy w Piśmie Świętym umocnienie? Potrafimy zaczerpnąć z niego Boże pocieszenia?

Rachunek sumienia. - Dobrze rozumiem Apostolstwo Sakramentów? Pisma Świętego? Korzystam z nich? Praktykuję?

Postanowienie. - Zatroszczę się o częste korzystanie z Sakramentów. Przeczytam fragment Świętej Ewangelii lub Biblii.

Modlitwa. - Boski Mistrzu, dziękując Ci za przykład gorliwości, jaki mi dałeś. Spraw, abym nie zaniedbał dwóch wielkich łask i niewyobrażalnych skarbów: Sakramentów i Pisma Świętego. Chcę umrzeć, przyjąwszy wszystkie Sakramenty, obok mojego łóżka chcę mieć Pisma Święte. Błogosław mnie, Jezu, abym każdego dnia przyjmował od Ciebie światło, radość, życie wieczne.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.