8 listopada - Według waszej wiary

„Jeśli wezwiecie Mnie, przyjdziecie, będziecie się modlić do Mnie, wtedy was wysłucham. Jeśli będziecie Mnie szukać, znajdziecie Mnie. Jeśli całym sercem będziecie szukać mojej woli, dam się wam znaleźć - wyrocznia Pana" (Jr 29,12-14).

1. Dla Boga nie ma nic niemożliwego ani też nigdy w czasie modlitwy nie prosi się Go o zbyt wiele; ważne, żeby modlitwa spełniała odpowiednie warunki. Warunkami dobrej modlitwy są: pokora, wytrwałość, stan łaski oraz to, żeby modlitwa była osobista. Ale przede wszystkim konieczna jest wiara, która rodzi ufność. To są owoce modlitwy podejmowanej z wiarą.

„W owym czasie, gdy Jezus to mówił, przyszedł pewien dostojnik. Pokłonił się Mu i prosił: «Przed chwilą skonała moja córka. Jednak przyjdź i połóż na nią rękę, a ożyje». Jezus wstał i razem z uczniami poszedł za nim. W drodze podeszła do Niego kobieta, która od dwunastu lat miewała krwotoki, i z tyłu dotknęła frędzli Jego płaszcza. Bo pomyślała sobie: «Jeśli tylko dotknę Jego płaszcza, odzyskam zdrowie". A Jezus odwrócił się, zobaczył ją i powiedział: «Ufaj, córko! Twoja wiara cię uzdrowiła". I w tej chwili kobieta odzyskała zdrowie. Gdy Jezus przyszedł do domu dostojnika, zobaczył fletnistów i lamentujący tłum. Nakazał im: «Wyjdźcie stąd, bo dziewczynka nie umarła, tylko zasnęła". Lecz oni wyśmiewali się z Niego. Kiedy usunięto tłum z mieszkania, wszedł do środka i wziął ją za rękę. I dziewczynka wstała. Wiadomość o tym rozeszła się po całej okolicy” (Mt 9, 18-26).

2. Należy wierzyć w moc, dobroć, obietnice Boga. Wierzyć w zasługi Jezusa Chrystusa oraz we wstawiennictwo Świętych. Należy myśleć zgodnie z wiarą, czyli: mieć przekonanie, że Pan udziela łask w porządku życia wiecznego; dlatego otrzymywane łaski przede wszystkim mają charakter duchowy.

„Jeden z dostojników” powiedział: Panie Przed chwilą skonała moja córka. Jednak przyjdź i połóż na nią rękę, a ożyje. Kobieta chora od dwunastu lat zbliżyła się do Jezusa, aby dotknąć Jego płaszcza. Myślała bowiem: jeśli tylko dotknę Jego ubrania, zostanę uzdrowiona.

Jezus udziela obu tych łask: dokładnie takich, o jakie proszono.
„Wierzcie, że otrzymaliście wszystko, o co prosicie w modlitwie” (Mk 11, 24): „Proś z wiarą, niech nie będzie zwątpienia” (por. Mt 21, 21). Kto wątpi, niech nie łudzi się, że cokolwiek otrzyma.

Do kobiety, która prosiła Jezusa o uzdrowienie swojej córki, powiedział: Kobieto, wielka jest twoja wiara, niech ci się stanie według twojej wiary. W innych miejscach Jezus mówi do tych, którzy przedstawiają Mu swoje prośby: Twoja wiara cię ocaliła.

Wiara wyprasza łaski, jeśli jest doskonała i głęboka: „Niech się wam stanie według waszej wiary” (Mt 9, 29), mówi do dwóch niewidomych, którzy prosili go o uzdrowienie ze ślepoty. Jeżeli będziecie mieli wiarę i nie będzie zwątpienia w waszych sercach, to jeśli powiecie do tej góry: podnieś się i rzuć się w morze, ona to zrobi.

3. Boski Mistrzu, „Przymnóż nam wiary” (Łk 17, 5). Ona jest fundamentem każdego usprawiedliwienia i każdej łaski. Ty, Panie, widzisz, jak bardzo chora jest moja wiara.

„Wierzę, uzdrów mnie z mojej niewiary” (Mk 9, 24). Często myślę, że łaski, o które Cię proszę, to zbyt wiele... cóż za błąd! Ponieważ nie są one ponad Twoją moc i dobroć; co więcej, im są one większe, tym większą oddają Tobie chwałę. Być może są one zbyt wielkie dla mojej słabej wiary... Ale Ty, Boży Duchu, przygotuj moje serce na Twoje łaski, wiej we mnie dar wiary głębokiej.

Rachunek sumienia. - Jak się modlę? Co jest przyczyną tego, że wiele razy czuję się tak, jakbym nie został wysłuchany?

Postanowienie. - Zanim zacznę się modlić, najpierw przygotuję swoją duszę: „Przed modlitwą przygotuj swoją duszę” (por. Syr 18, 23). W sposób szczególny dam się porwać pełnej pokoju ufności.

Modlitwa. - Panie, Ty obiecałeś, że wysłuchasz każdego, kto zwróci się do Ciebie z prośbą. Ty jesteś wszechmogący i miłosierny. Zasługi Jezusa Chrystusa, mojego Pana, są moimi zasługami. Oto dlaczego w Tobie pokładam nadzieję, mój Panie.
Akt nadziei: Mój Boże, od Twej dobroci mam nadzieję uzyskać za sprawą obietnic i zasług Jezusa Chrystusa, naszego Zbawiciela, życie wieczne i potrzebne łaski, aby zasłużyć na nie dobrymi uczynkami, które muszę i pragnę wypełniać. Panie, spraw, abym mógł cieszyć się Tobą na wieki.

za: J. Alberione, Krótkie medytacje na każdy dzień roku, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2014.